Microsoft besteedt tussen de 150 en 200 miljoen dollar aan reclame voor Office System 2003. Het nieuwe pakket werd gisteren gelanceerd en wordt in de markt gezet als een product dat tot meer samenwerking en teamgeest binnen bedrijven zal leiden.
Naar schatting van Microsoft gebruiken wereldwijd rond de 400 miljoen mensen het pakket Office. De afdeling Office was in het financiele jaar eindigend op 30 juni met een omzet van 9,2 miljard dollar goed voor 29 procent van de totale omzet van Microsoft.
De verwachting is echter dat het moeilijk zal worden om klanten te bewegen de nieuwste versie van Office te kopen. Klanten merken dat ze een deel van de in iedere update toegevoegde features nauwelijks gebruiken, bovendien lijkt het huidige motto van bedrijven om op kosten te besparen op gespannen voet te staan met de investering in nieuwe software.
Toch is het succes van Office 2003 cruciaal voor Microsoft, concludeert de Wall Street Jounal. Het programma is sterk afgestemd op andere Microsoft-producten, zoals de server- en databasesoftware van het bedrijf. Deze producten dienen mee te liften op het succes van Office System 2003.
Microsoft zet Office System 2003 in de markt als een middel om mensen binnen bedrijven nog beter samen te laten werken. Document-management is een van de centrale toepassingen. Ook in de reclame die Microsoft voor Office System 2003 zal maken – waarbij voor het eerst ook televisie ingezet wordt – stelt Microsoft ’samenwerking’ en ’het team’ centraal.
Volgens de Wall Street Journal steekt Microsoft in totaal 500 miljoen dollar in de promotie van Office System 2003, aan Office XP werd twee jaar geleden 150 miljoen dollar besteed. Alleen aan reclame zal er een budget zijn van tussen de 150 en 200 miljoen dollar, meldt de New York Times, dat de introductie van Office XP inschaalt op een reclamebudget van 30 miljoen dollar.