Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wie vertegenwoordigt de VNO-NCW eigenlijk? Wanneer komt umts uit de kosten? Is hype ook een nutsvoorziening?
Wie vertegenwoordigt de VNO-NCW eigenlijk?
… lang niet alle werkgevers. Spam is alleen spam als het aan particulieren wordt gestuurd. Dit wonderlijke standpunt wordt ingenomen door de VNO-NCW. Bedrijven mogen volgens de werkgeversvereniging wel worden platgebombardeerd met ongevraagde e-mail. VNO-NCW voert een pro-spam lobby in Den Haag. Minister Donner toonde zich opvallend gevoelig, stelde de stemming in de Kamer over het spamverbod uit en ontraadde de Kamer vervolgens ‘ernstige’ bepaalde strikte amendementen aan te nemen. Het argument van de werkgeversvereniging is dat het bijhouden van een officiële aanmeldlijst (‘opt-in’) een te zware last wordt voor bedrijven die aan email marketing willen doen. Zwaarwegender lijkt dat een strenge interpretatie van de Europese richtlijn het veel moeilijker maakt in adresbestanden te handelen. Dat is dan maar zo. Spam is een snel groeiende kostenpost voor ondernemingen, om over de ergernis maar te zwijgen. De werkgeversvereniging lijkt meer begaan met de belangen van de directmarketingsector dan met die van de rest van ondernemend Nederland.
Wanneer komt umts uit de kosten?
… nooit. Een aantal Europese multinationals probeert de Europese Commissie ertoe te bewegen de voorwaarden waaronder de umts (‘3g’)-licenties zijn verstrekt, te versoepelen. Er wordt bijvoorbeeld bepleit telco’s infrastructuur te laten delen en de vastgelegde invoeringsschema’s te versoepelen.
Daar is alle reden voor. De telco’s hebben niet alleen al 110 miljard euro neergelegd voor de licenties, ze moeten ook nog 105 miljard euro ophoesten om de netwerken aan te leggen. Duizelingwekkende getallen. Dat roept de vraag op of umts ooit nog uit de kosten kan komen. Ik ben eens met de natte vinger gaan rekenen. Rekent u even mee? Er zijn nu ruim 300 miljoen mobiele bellers in de EG. Stel nu eens dat er over een jaar 1 miljoen en over tien jaar 300 miljoen europeanen gebruik maken van een 3g-mobiel. Als deze aanwas lineair toeneemt, levert dat over een periode van tien jaar in totaal 1505 miljoen abonneejaren op. In dit zeer optimistische scenario, waarbij we ook nog alle overige exploitatiekosten vergeten, moet een gemiddelde abonnee dus minimaal 143 euro extra per jaar uitgeven (buiten de huidige abonneekosten) om het umts-netwerk kostendekkend te maken. Dat gaat dus nooit lukken. De enige reden waarom telco’s toch nog in 3g-netwerken investeren, is dat het geld voor de licenties al grotendeels als verloren wordt beschouwd. Maar dan nog aarzelen de telco’s. Tot dusver is er nog maar voor 12 miljard geïnvesteerd in 3g-netwerken in Europa. De grootste aanbieder, Vodafone, liet vorige week weten nog even pas op de plaats te maken, "tot het echt werkt."
Is hype ook een nutsvoorziening?
… kijk maar, het stroomt zo uit de kraan. Een van de meest misleidende metamoren uit de it-sector is die van computergebruik als nutsvoorziening. Dat begon al vijf jaar terug met de asp-hype: applicaties uit de tap, software als een dienst. Alsof het zo simpel zou zijn. Dat geldt wellicht voor eenvoudige internetapplicaties, maar niet voor het op afstand aanbieden van bestaande bedrijfsapplicaties. Om die met een bepaald kwaliteits- en veiligheidsniveau aan te kunnen bieden, komt er heel wat kijken. Asp’s kozen er daarom meestal maar voor elke klant zijn eigen server met zijn eigen applicatie in het rek te geven, maar zo komt er van de schaalvoordelen niet veel terecht.
De mythe van it als nutsvoorziening leeft inmiddels door als computerkracht ‘op aanvraag’. Maar als je de ‘on demand’ deals van IBM c.s bekijkt, rijst de vraag wat er nu zo fundamenteel verschilt met het ‘uitbesteden’ van weleer. Het verschil ligt vooralsnog meer in de financieringsmodellen dan in de technologie, ondanks alle mooie verhalen over grids en virtualisatie. De meeste bedrijfsapplicaties vergen tot op heden altijd een flinke portie maatwerk en ’tuning’. Dat is niet iets dat je zomaar uit de muur trekt. Je kunt wel alles ‘op aanvraag’ krijgen, maar dat was altijd al zo. Als je maar betaalt.< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.