Mobiele toegang tot bedrijfsinformatie speelt een steeds grotere rol in het zakelijk verkeer. Afhankelijk zijn van vaste locaties voor het beschikken over informatie kan leiden tot een informatie-achterstand die concurrenten in de kaart speelt. Tegelijkertijd moeten de oplossingen die deze toegang mogelijk maken hun ‘return-on-ict’ binnen afzienbare tijd opleveren. Eindeloze implementaties zonder strakke financiële regie behoren tot het verleden.
Aan de aanbiederskant is deze markt echter gehandicapt. Afnemers hebben een afwachtende houding aangenomen door het negatieve sentiment dat rond de mobiele aanbieders is ontstaan. Dit is onder meer voortgekomen uit de overinvesteringen in umts, de daarop volgende massale afschrijvingen en niet waargemaakte te hoge verwachtingen.
Nog steeds, na jaren discussie over umts, ontbreekt de killer app waarmee leveranciers een deel van de schade kunnen terugverdienen. Een aanzienlijk deel van de afschrijvingen is al definitief verloren gegaan. De markt beweegt slechts moeizaam van gsm naar gprs, en het is onduidelijk wat het effect van Umts zal zijn, zeker nu wifi een steeds grotere concurrent dreigt te worden van deze technologie.
Waar de gebruiker nu behoefte aan heeft is duidelijkheid. Want op mobiel gebied is nu al veel moois mogelijk. Alleen is niet altijd duidelijk wat wel en niet kan met de bestaande technologie. Daarom is het initiatief van Nederland-ICT om de aanbieders uit verschillende geledingen samen te brengen in het Mobility Platform een uitstekend idee.
De brede aanpak is een belangrijke voorwaarde voor succes, omdat niet het marketingverhaal van één leverancier voorop staat, maar een boodschap van de verenigde mobiele aanbieders. Wanneer de eensgezindheid binnen het platform standhoudt zou het Mobility Platform een belangrijke stimulans kunnen betekenen voor verdere groei van de Nederlandse markt voor mobiele communicatie in 2004.< BR>