Volgende week lanceert minister Laurens Jan Brinkhorst in Den Haag het Mobility Platform, een initiatief van Nederland-ICT waarin aanbieders en gebruikers van mobiele en draadloze communicatie samenwerken.
Doel van het platform is kennis over mogelijke mobiele oplossingen te verspreiden. "We willen laten zien wat wel en niet kan met mobiele datacommunicatie, we zijn er niet om individuele operators te promoten", aldus aankomend directeur Pieter Spohr.
Een van de belangrijkste doelstellingen van het volgende week officieel op te richten Mobility Platform is het verspreiden van praktische kennis over mobiele datatoepassingen. Volgens Spohr, voorheen onder andere directeur van het Gigaport-project, valt het ondanks alle publiciteit over de mobiele markt met de kennis bij gebruikers en potentiële gebruikers over de mogelijkheden nog erg tegen.
Bovendien hebben de negatieve berichtgeving over het umts-debacle en het uitblijven van m-commerce het imago van de mobiele branche geen goed gedaan. Datzelfde umts-debacle is er tevens de oorzaak van dat aanbieders van mobiele communicatie nu min of meer gedwongen worden om samen te werken.
Het wordt hoog tijd dat zij geld gaan verdienen om de geleden schade te compenseren. En juist de mobiele markt is een markt die nog sterk door aanbieders wordt gedreven, terwijl gebruikers vaak een afwachtende houding aannemen. Wel zijn de vooruitzichten goed; zo verwacht Spohr, en met hem een reeks onderzoeksbureaus, dat de mobiele markt volgend jaar vergeleken met de it-branche bovengemiddeld zal groeien.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 24 oktober 2003.