HP ceo en voorzitter Carly Fiorina kijkt tevreden terug op fusie HP/Compaq. De doelstellingen zijn beter en sneller gerealiseerd dat werd verwacht. Dit is vooral te danken aan een doorgedreven en intensief opgevolgd gebruik van HP’s eigen technologische en bedrijfsgerichte oplossingen.
|
Voor Fiorina kon HP zo intern inspelen op trends inzake het ‘digitaal, mobiel en virtueel’ worden van alle fysische processen. "Vandaag kunnen we binnen twee uur een nieuwe leverancier in onze supply chain opnemen. Enkele jaren geleden hadden we daar vijf weken voor nodig," aldus Fiorina.
De nieuwe technologische middelen, met HP’s Darwin Reference Architecture voor de Adaptive Enterprise voorop, moeten ervoor zorgen dat een bedrijf zich snel en behendig (‘agile’) kan aanpassen aan veranderende marktwensen. Darwin stelde immers dat niet de sterkste of slimste, maar dieren die zich het best kunnen aanpassen (adaptatie) aan het langste evolutie-eind trekken. Zeker in sectoren waar de concurrentie het scherpst is, moet ‘adaptiviteit’ aanslaan.
Doelstellingen
Bij de fusie – twee jaar geleden aangekondigd en in feite een samensmelting van vier bedrijven, in casu HP, Compaq, Digital en Tandem – werden meteen duidelijke en meetbare doelstellingen geformuleerd. Het halen van die doelstellingen werd door Fiorina en het topmanagement strikt opgevolgd in een ‘change management’ project. Dat laatste is een must voor wie technologie in een bedrijf inbrengt en echt streeft naar een goed rendement op it-investeringen, lage kosten enzovoorts. Continue aanpassingen, een voortdurende vraagstelling van de ‘status quo’ in een bedrijf en een horizontale kijk op de bedrijfswerking moeten voorkomen dat een bedrijf achterop gaat lopen bij nieuwe marktontwikkelingen.
Technologisch moet een en ander concrete vorm aannemen door bedrijfsmiddelen eenvoudiger in het gebruik te maken, evenals door standaardisering, virtualisering en integratie van die bedrijfsmiddelen. Hiervoor rekent HP op zijn ‘Adaptive Enterprise’ technologievisie, die wordt uitgebouwd op basis van eigen producten en deze van derden (als we op die gebieden zelf geen leidersrol kunnen spelen, aldus Fiorina), respectievelijk producten of technologieën uit overnames.
Ondertussen kent HP ook al klanten die dezelfde weg willen opgaan, waaronder de Semiconductor Division van Philips (een ‘gevirtualiseerd’ datacenter in Nijmegen), Proctor & Gamble (uitbesteding) en Arboned (Nl). Zowel voor HP als de klanten wordt de ‘adaptive’ visie overigens op een evolutionaire wijze aangepakt, zodat oud en nieuw kunnen worden geïntegreerd.< BR>
Guy Kindermans, Datanews