Op dinsdag 28 oktober 2003 organiseert Computable in samenwerking met Array Seminars een seminar over veranderingen die ons binnen de ICT-sector te wachten staan. Voorafgaand aan het congres legde Computable drie van de sprekers een aantal prangende vragen voor.
|
Wouter Keller: "In de Verenigde Staten is al sprake van herstel. De kwartaalcijfers van Yahoo waren erg goed; de advertentie-inkomsten waren toegenomen. Dat is interessant omdat Yahoo veel e-business advertenties trekt. Europa loopt ongeveer 6 tot 12 maanden in ontwikkeling achter op de Verenigde Staten."
Peter Hinssen: "Persoonlijk denk ik niet dat een herstel in de ict-sector in de volgende achttien maanden zich manifesteert. De diepe consolidatie die bezig is op vlak van leveranciers zal zeker nog een flinke tijd doorgaan. Kijk maar naar een recente ontwikkeling als de overname van Documentum door EMC. Als zelfs marktleider in document management software Documentum niet autonoom kan overleven en liever een grotere partner zoekt, dan is dat een teken aan de wand. Op het vlak van dienstverlening in de ict-sector zullen we nog een hele weg moeten afleggen voor er weer over significante groei kan worden gesproken. Dat zal tot gevolg hebben dat de volgende achttien maanden voor veel ict-bedrijven zeer moeilijk zullen blijven."
Welke type bedrijven zullen in het herstel de boventoon voeren en om welke technologie zal het de komende tien jaar gaan?
Ron Tolido: "De grote bedrijven, als IBM, Microsoft, Oracle en SAP zullen de boventoon voeren. Ze zullen in toenemende mate kunnen beschikken over een rijk, wendbaar ecosysteem van partners. Ook partners waar de onverwachte innovaties vandaan komen. Als we het hebben over dominante technologieën moeten we eerst kijken naar standaardpakketten, zowel voor de frontoffice als de backoffice. Pas als we al die functionaliteit in een ‘utility-model’ (‘on demand’) hebben, creëren we de ruimte om flexibele, adaptieve toepassingen in te zetten: toepassingen die ons helpen om snel te bewegen en competitiever te zijn. Denk daarvoor aan alle toepassingen die ons helpen om de weg te vinden in grote hoeveelheden snel veranderende informatie (business intelligence, portals, agents) en toepassingen om die informatie vloeiend uit te wisselen met anderen in het ecosysteem (webservices, et cetera)"
Peter Hinssen: "Heel moeilijk om te voorspellen. Ik hoop alleen dat we iets minder hype gevoelig zullen zijn. Kijk naar de web-wereld, ik zie vandaag de dag meer en meer bedrijven openlijk klagen over het on-gebruiksvriendelijke gedrag van web-applicaties, terwijl we daar met zijn allen massaal voor gekozen hebben in een massa-hysterie beweging. Belangrijk zal de volgende jaren technologie zijn die de zaken beter beheersbaar maakt. Beter beheer van gegevens, van documenten, van workflow, van beveiliging. Maar beheersbaarheid is cruciaal."
Wouter Keller: "Ik denk dat e-business ondanks de internethype en de doorgeprikte zeepbel de belangrijkste motor blijft als we kijken naar ict. Het gaat dan niet direct om de ict-industrie zelf; het aanbod van hard- en software en diensten. Maar het gaat vooral om het gebruik van ict in andere delen van de economie zoals dienstensector maar ook de overheid. Zo is er nog heel veel te winnen in de zorg, bij de politie, gemeentes en onderwijs. Dit zijn alle voorbeelden waar ict nog goed op gang moet komen. E-business is dan een platgetreden woord, maar is wel de kern want de uitdaging is meer klantgericht te werken. Dat betekent dat je achter je frontoffice een procesketen moet maken die dwars door de verkokerde afdelingen heen gaat. Wat belangrijk is, is de koppeling van front- en backoffices. We kunnen al dit soort ontwikkelingen samenvatten in één woord ‘e-business’. Met de nadruk op de proceskant. Workflow is moeilijk. Vaak worden verkeerde types workflow aangeschaft voor doelstellingen die daarmee niet gediend zijn. De vraag is belangrijk of je een administratieve of een collaboratieve workflow hebt. Ik zie workflow overal terugkomen. Zowel in de erp’s als in de content/kennis omgeving, achter de portals, achter het mid-office. Heel belangrijk naast de workflow is collaboratie. Op het gebied van document, content en kennis management wordt het begrip collaboratie heel belangrijk. Bepaalde grote financiële en boekhoudappliacties als SAP gaan nu ook een combinatie maken met de ongestructureerde, collaboratieve wereld."
Bent u optimistisch met betrekking tot de mogelijkheden voor Nederlandse ict-bedrijven en in Nederland opererende buitenlandse ict-bedrijven. Wat zijn de kansen en bedreigingen; spelen bedrijven daar goed op in?
Tolido: "We worden steeds meer een onderdeel van een internationaal speelveld. Vanuit Cgey Nederland is bijvoorbeeld onze vestiging in Mumbai (Bombay) al niet meer weg te denken. We ervaren dat steeds meer als een van onze kantoren, toevallig net iets verder weg. Die ontwikkeling zet versneld door. Nederland zal het waarschijnlijk niet langer moeten hebben van de software en diensten rond gestandaardiseerde backoffices en frontoffices. Wel als het gaat om slimme, innovatieve producten en diensten die dicht op de competitieve, onderscheidende processen van onze klanten zitten."
Keller: "Research en development trekt naar India en China, dat is vervelend voor de Nederlandse kenniseconomie. Ik denk dat we ons zullen moeten terugtrekken op de dienstensector. Voor Nederlandse ict-bedrijven valt op de thuismarkt nog veel te doen. 30 tot 40 procent van de applicaties zijn door Nederlandse wetgeving en gewoonten getekend. Ook liggen er kansen met betrekking tot specialistische pakketten als document en content management systemen en procurement systemen. Buitenlandse bedrijven die dat in Nederland aanbieden doen dat nog niet goed. Vooral de support van Nederlandse bedrijven die dit soort producten aanbieden is beter."
Wat zal de komende jaren de invloed van ict zijn op werk en privé van burgers?
Tolido: "Ik hoop veel, maar dan wel onzichtbaar. In mijn ideale huiskamer is bij voorkeur geen scherm meer te zien en het kantoor van de toekomst zou best wel eens kunnen bestaan uit een verzameling oranje zitzakken en veel planten. Eens in de zoveel tijd fluistert het internet je misschien kort wat informatie in het oor die je op dat moment echt nodig hebt. Dat is alles. Om niet meer lastig gevallen te worden door technologie moet je eerst veel complexe technologie doorgronden en gebruiken. Dat is de – bijna paradoxale – uitdaging voor ons vakgebied die me voorlopig nog wel geïnteresseerd houdt in ict."
Hinssen: "De evolutie zal nog intenser zijn, met in mijn ogen privé een ongelooflijk rol voor het huis. Het huis in de volgende jaren zal bekabeld, bewirelessed, bebreedband worden. Als je echt long-term gaat kijken zullen audio/video en domotica overvloeien in het domein van de thuis-pc’s en thuis-netwerken. We zullen ook een leger van nieuwe elektriciens moeten opleiden die niet alleen een zekeringetje plaatsen, maar die bijvoorbeeld op het vlak van connectivity en security een hele goeie opleiding nodig hebben. Op het werkvlak zitten we met een zeer grote issue rond productivity. We zijn met zijn allen meer en meer geconnecteerd, we mailen, chatten, newsgroupen, collaboraten dat het een lieve lust is, maar we zijn eigenlijk steeds minder productief. We hebben zoveel informatie en documenten aangemaakt, dat we moeilijker en moeilijker informatie terugvinden, of dat kunnen vertalen naar kennis. En daar komt weer die beheersbaarheid om de hoek kijken. Als we dat probleem niet kunnen aanpakken, en eindelijk eens de waarde van ict kunnen aantonen, dan ben ik somber gestemd.’< BR>