Goede voorbeelden van ict als motor voor onderwijsvernieuwing moeten leraren overhalen meer te doen met computers en netwerken in de klas. Lukrake investeringen in ict voor het onderwijs lopen op niets uit.
"Het gebrekkige gebruik van ict in het onderwijs ligt niet aan de directies van veel scholen. Zij hebben vaak een goede visie op vernieuwing van het onderwijs met ict. Het zijn meestal de leerkrachten op scholen die een goede inzet van ict in het onderwijs saboteren of ophouden." Dit zei Peter de Lange, bestuurslid van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren, op de door scholenprovider Nltree georganiseerde discussie over de stand van zaken rond ict in het onderwijs. "Scholen hebben mooie voorzieningen, maar het is aan leraren om daar in de les ook iets mee te doen. Dat gebeurt nu te weinig."
Over de toegevoegde waarde van ict in het onderwijs waren alle deelnemers, waaronder Edufocus, Kennisnet en vertegenwoordigers van educatieve uitgeverijen, aan de discussie het eens. Ict zorgt ervoor dat leerlingen met een relatief lage investering over beter en interactiever lesmateriaal kunnen beschikken. Alleen zijn er nogal wat hindernissen waarom het gebruik van ict in het onderwijs nu nog beperkt is. Zo is nu nog maar een beperkt deel van de schoolboeken (10 procent) omgewerkt tot elektronische lesstof. Uitgevers wachten met verdere investeringen totdat de vraag aantrekt.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 17 oktober 2003.