Een blog – regelmatig genoteerde ervaringsgegevens – is niet alleen leuk of exhibitionistisch. Het kan ook een nuttig instrument zijn voor bedrijfsgebruik omdat je er relatief goedkoop een kennisdatabase mee kan creëren. Twee nieuwe mogelijkheden, pingback en trackback, heffen de beperkingen wat betreft koppeling van de kennis in de ene blog aan die in een andere op.
Gartner Group gebruikt een blog om zijn klanten te informeren over allerlei wetenswaardigheden die de analisten niet kwijt kunnen in een rapport. De klant kan vragen stellen of zijn commentaar achterlaten, en zo de algemene kennis en ervaring van Gartner vergroten.
Omdat een blog gebaseerd is op een database, valt al die kennis relatief makkelijk terug te halen wanneer hij nodig is. Op die manier creëer je dus relatief goedkoop een kennisdatabase. In de zin van kennisbeheer wordt een blog een regelmatig verslag van een groep mensen met een eigen expertise.
Probleem
Bloggen voor bedrijfsgebruik wordt wel een probleem als er veel experts over allerlei verschillende onderwerpen hun eigen blog hebben. Het probleem vloeit niet voort uit het feit dat je je moeilijk op alle blogs kunt abonneren. Dat doet niemand, want iedereen werkt in een beperkte ‘kenniscirkel’.
Als ik bijvoorbeeld marketingmanager ben, hoef ik maar weinig af te weten van de logistieke problemen van mijn bedrijf. Ik ben dan wellicht wel geabonneerd op een blog die me iets leert over de productie van mijn producten en over bijvoorbeeld de hoge kwaliteitsnormen waaraan die voldoen. Zelf heb ik wellicht expertise over hoe je het best met distributeurs omgaat. Wellicht heb ik dus zelf een blog waarop mijn dealers zich kunnen abonneren.
Daar begint het probleem. Stel dat de productmanager in zijn blog een artikeltje schrijft waarmee zijn distributeurs gebaat zouden zijn – pakweg iets over een unieke eigenschap van het product – dan is het de vraag of een referentie naar dat artikel zijn weg vindt naar de blog van de marketingman.
Dat zal in geen geval zonder veel moeite gaan, want er was tot voor kort geen automatische manier om op een artikel in andermans blog commentaar te geven in een eigen blog – met inbegrip van een uittreksel uit het origineel. Tot voor enkele maanden moest de marketingmanager naar het blog van de productmanager gaan en via kopiëren en plakken een nieuw artikel schrijven in zijn eigen blog. Bedrijven als Open Text, die ‘collaborative knowledge management’ als motto voeren, hameren onder meer daarop om goedkope oplossingen als een blog af te raden als kennisinstrument.
Superweb
Twee nieuwe mogelijkheden in blogsoftware, pingback en trackback, maken het Open Text en zijn collega’s wellicht iets moeilijker. In het voorbeeld zou de marketingmanager voor zijn dealers kunnen volstaan met het schrijven van een kort inleidinkje over het blogartikel van de productmanager, waarbij diens url in het stukje wordt opgenomen – niets meer en niets minder.
Pingback zorgt er nu voor dat alle url’s in het artikeltje worden opgespoord. Vervolgens maakt pingback een korte samenvatting van de inhoud die achter de url schuilgaat. Meestal gaat het om een paar zinnen uit de eerste paragraaf. Die samenvatting wordt als een aanhangsel gepresenteerd bij het korte stukje van de marketingmanager.
Omgekeerd kan het ook. Met trackback kan de marketingmanager een commentaar schrijven in zijn eigen blog op het stukje van de productmanager. Dan wordt aan het stukje van de laatste automatisch een samenvatting gehecht van wat de marketingexpert schreef.
Die twee mogelijkheden van weblogsoftware creëren een soort superweb, -extranet of -intranet waarin voortdurend automatisch kruisverwijzingen kunnen worden opgenomen. Daardoor kunnen we blogs beschouwen als een serieus middel voor communicatie en kennisverspreiding dat weinig kost.
Trackback en pingback maken het verspreiden van kennis dan ook veel aantrekkelijker dan voorheen, en omdat de technologie zo simpel is kost het onderhoud ervan ook weinig inspanning. De meeste pakketten voor kennisbeheer bevatten meer functionaliteit, maar soms is die overbodig. Als u dan ook nog weet dat de meeste van die (dure) pakketten eveneens slechts gebaseerd zijn op een mailmodel, is zo’n spotgoedkoop blog zo gek nog niet.
Schaalbaarheid
Nu ondersteunt nog niet alle blogsoftware pingback en trackback. Movable Type 2.2 en pMachine 2.3 bijvoorbeeld doen dat wel. De ontwikkelaars van Movable Type vonden het mechanisme min of meer uit – op blogniveau dan.
Waar het bij veel blogsoftware nog aan schort, is schaalbaarheid. Vaak werkt het met Perl-scripting en een eigen database. Pakketten als pMachine, die voortbouwen op de open source My SQL database en PHP als scriptingtaal, zijn veel beter schaalbaar. My SQL wordt langzamerhand volwassen, dus zijn erop gebaseerde blogs het overwegen waard als kennisverspreidingsinstrument. Voor de wat kleinere omgevingen is hiermee wellicht ook het tijdperk aangebroken van de ongebreidelde kennisuitwisseling.< BR>