In de Emea-regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) is de pc-markt in het derde kwartaal met 13 procent gegroeid. Dat zegt marktanalist Gartner.
De pc-verkoop deed het beter dan verwacht in het derde kwartaal: er gingen 13 procent meer pc’s over de toonbank dan in dezelfde periode van 2002. Volgens Gartner komt dat door de combinatie van lagere prijzen, commerciële initiatieven van de pc-verkopers en een grotere vraag naar mobiele pc’s.
De internationale spelers in de pc-markt konden genieten van de grootste groeicijfers. Veel lokale producenten hebben het nog steeds moeilijk. De grootste groei was er bij Acer, dat zijn positie bij distributeurs en kleinhandelaars verder uitbouwde.
In de Emea-regio bezette HP in het derde kwartaal het grootste marktaandeel. HP’s marktaandeel steeg van 15,7 procent vorig jaar naar 16,2 procent in 2003. Op nummer twee staat Dell, met een marktaandeel dat steeg van 7,8 procent tot 8,9 procent. Fujitsu Siemens is de derde grootste pc-verkoper, gevolgd door Acer en IBM.
Op wereldniveau ziet het plaatje er anders uit. Daar staat directe verkoper Dell, dat het erg goed doet in de Verenigde Staten, op nummer één met een marktaandeel dat gegroeid is van 13,6 naar 15,3 procent. HP volgt op de hielen met een marktaandeel dat steeg van 13,5 procent vorig jaar naar 15,1 procent dit jaar. Nummer drie is IBM, gevolgd door Fujitsu Siemens en Toshiba.
In ieder geval lijkt de grootste kommer en kwel in de pc-markt eindelijk achter de rug. Ook marktanalist IDC meldde onlangs dat de pc-verkoop weer in de lift zit, en ziet als oorzaak vooral de stijgende vraag naar notebooks. Wereldwijd zou de notebookverkoop dit jaar met maar liefst 50 procent stijgen, aldus IDC. Voor de Emea-regio verwacht IDC een stijging van de notebookverkoop met 29 procent.