De visies van directeuren en investeerders uit de telecomsector op het lot en de toekomst van deze bedrijfstak verschillen van elkaar als dag en nacht. Is markt zich werkelijk aan het herstellen?
Directeuren van telecombedrijven zien in hun betere bedrijfsprestaties de eerste tekenen van marktherstel in de telecombranche. Zij denken dat hun eigen bedrijven het flink beter zullen doen en verwachten alleen bij concurrenten nog consolidatie. Investeerders blijven sceptisch over marktherstel en plaatsen nog steeds vraagtekens bij de toekomst van veel telecombedrijven.
Dit zijn kort gezegd de twee verschillende toekomstbeelden die opdoemen uit de internationale studie ‘Breaking away: leading the telecommunications turnaround’ van Ernst & Young. Het accountantskantoor stelde het onderzoek samen uit discussies met enkele tientallen topmanagers over de hele wereld. Nederlandse directeuren zijn niet geïnterviewd, wel Franse en Britse managers.
Positief
"Het rapport geeft goed weer dat telecomdirecteuren opnieuw een positieve kijk op de toekomst van hun organisaties hebben", zegt Martin van Dam, die als accountant veel boeken van Nederlandse telecom- en mediabedrijven controleert. Veel bedrijven hebben opnieuw een positieve kasstroom bereikt of opereren winstgevend en denken zelfs na over nieuwe investeringen. Alleen zijn enige vraagtekens bij dit positieve beeld wel op zijn plaats, meent Van Dam. "Ouders zeggen immers ook altijd dat het goed gaat met hun kinderen op school."
Het zijn de investeerders die het gebrek aan zelfkritiek bij telecomdirecteuren rechttrekken door aan te geven dat zij nog steeds weinig reden zien om nieuwe activiteiten van geld te voorzien. Belangrijke reden is dat de herstructureringsmaatregelen van veel telecombedrijven niet afdoende zijn. Bedrijven hebben in hun kosten gesneden door personeel te lozen. De meeste infrastructuurvoorzieningen zijn met rust gelaten, terwijl er op bijna alle deelgebieden binnen de telecommarkt een overcapaciteit is. "Investeerders beseffen dat het moeilijk is om winstgevende activiteiten te beginnen in een overvolle markt", meent Van Dam. Aan de sturing en het dienstenaanbod van telecombedrijven is in veel gevallen te weinig gesleuteld.
Breedband
De weg naar volledig marktherstel zal dan ook niet over rozen gaan en door ondernemingen veelal op eigen kracht gerealiseerd moeten worden. Dat besef is ook in de markt aanwezig. De meeste telecombedrijven rekenen niet op scheutige investeerders de komende jaren. Een aantal telecombedrijven heeft zijn schaapjes op het droge gehaald door de schulden via de aandeelhouders te saneren. Versatel en UPC zijn daar voorbeelden van.
Nieuwe diensten en producten zullen de meeste bedrijven ook financieren uit eigen voorzieningen. Veel partijen ruiken volgens Van Dam een marktkans door nieuwe breedbandaansluitingen op het huisadres te realiseren. "Het is de eerste stap op weg naar het aanbieden van nieuwe diensten. Alleen zie je ook in deze relatief nieuwe markt gelijk al de eerste tekenen van consolidatie." Van Dam constateert dat Versatel-dochter Zonnet met een adsl-product onder de vijftien euro het succes van menig bedrijfsplan op losse schroeven zet.< BR>