Voor het mkb zijn niet de totale eigendomskosten van ict belangrijk, noch de snelheid waarmee de investeringen worden terugverdiend. Wat telt, zijn de besparing die ermee gehaald worden. Dat zegt Michiel Contant van Oracle Nederland.
De database- en applicatiesuitefabrikant probeert met onder meer onderzoeken de eigen strategie ten aanzien van kleine en middelgrote bedrijven scherp te houden. De sector is van belang voor Oracle; in Nederland haalt het meer dan 40 procent van de omzet uit het mkb. "Er is niet één strategie voor alle zevenhonderdduizend bedrijven in die categorie."
Oracle benadert de sector grofweg per branche. Contant viel na een onderzoek anderhalf jaar terug op dat de mkb’ers geen strategische investeringen doen. "Pas als ze zien dat het de kosten omlaag brengt, willen ze investeren."
Kopzorgen
Het nieuwste mkb-onderzoek dat Oracle liet uitvoeren dateert van augustus. Het is uitgevoerd onder zo’n 450 Europese bedrijven met honderd tot vijfhonderd man personeel, of met een omzet van twintig tot 250 miljoen euro. Er blijkt uit dat marges, personeelsverloop en concurrentie de kopzorgen zijn van het mkb. Het baseert ict-aankopen nu vooral op prijs in plaats van op kwaliteit of dienstverlening.
Wat de verdeling van de deelnemende bedrijven over Europa precies is, staat niet in het onderzoek. Volgens Contant zijn de bedrijven geselecteerd uit de vijf EU-landen waar de softwarefabrikant de meeste omzet haalt, in willekeurige volgorde: Engeland, Nederland, Frankrijk, Italië en Duitsland. Contant denkt met het onderzoek zijn strategie te kunnen aanvullen: "Het is dus niet het enige onderzoek dat aan die opzet ten grondslag ligt."
Van de deelnemers reageert 63 procent op de economische tegenwind door budgetten te bevriezen of te verlagen. Iets minder, 53 procent, ontslaat medewerkers of verlaagt de salarissen.
Volgens de onderzoekers vreest het mkb echter dat, als de economie weer aantrekt, het moeilijk zal worden om aan personeel te komen.
Iets minder dan de helft van de deelnemers heeft flink bezuinigd op ict-uitgaven. Het blijft de grootste uitgavenpost naast salarissen. Ook hier is het aantal medewerkers beknot. Door de gestegen werkdruk zijn de ict’ers in het mkb vooral bezig met het oplossen van problemen, in plaats van met strategie. Contant: "Ict is wel een grote kostenpost, maar veel aandacht is er bij het mkb nog niet voor. Het is zeker niet zo dat ze voor elke geïnvesteerde euro er vijf terug willen hebben."< BR>