KLM en Air France verwachten door de fusie fors op de ict-kosten te kunnen besparen. Het kan echter nog een paar jaar duren voordat er sprake is van een efficiënte integratie van beide infrastructuren
Eerst zullen de ict-divisies van KLM en Air France de jaarplanningen op elkaar afstellen, verwacht Charles Vincent, luchtvaartspecialist bij IBM Business Consulting Services. "KLM heeft zich in de afgelopen tijd toch meer beziggehouden met een mogelijk samengaan met British Airways."
Omdat de vliegtuigmaatschappijen de eerste paar jaar naast elkaar blijven bestaan, denkt hij dat vooral het gebruik van grote bedrijfsbrede systemen goed moet worden afgestemd. "Zo heeft KLM voor de elektronische documentafhandeling gekozen voor Enigma. Dat zullen ze ongetwijfeld bij Air France onder de aandacht brengen." Bij de technische dienst van beide bedrijven denkt hij dat er meer gemeenschappelijk gebruik gemaakt zal worden van industrieoplossingen volgens een asp-model.
Mark Saxer van EDS Air Transportation noemt als grootste klus het samenvoegen van bedrijfskritische toepassingen als reserverings- en vluchtnummerregistratiesystemen. "Daar staat twee tot drie jaar voor", meent Saxer. Ook denkt hij dat er bespaard kan worden door gezamenlijk ict in te kopen.
Zowel KLM als Air France hebben nog eigen it-divisies. Alleen KLM is momenteel bezig met een reorganisatie en heeft ervaring met het uitbesteden van niet-kern-ict-activiteiten. Air France loopt hiermee achter. Problematischer wordt het wanneer Alitalia zich aansluit bij de coalitie. De Italiaanse luchtvaartmaatschappij werkt nog met zwaar verouderde systemen.
Overigens blijkt uit een recent onderzoek van de aviatische ict-organisatie Sita dat luchtvaartmaatschappijen wel moeten blijven investeren in ict om geen achterstand op de concurrentie op te lopen.< BR>