Microsoft wil een eigen software-oplossing ontwikkelen om zijn Internet-portaal MSN te voorzien van zoek- en indexeerfunctionaliteit. Het bedrijf zegt zijn relatie met Looksmart op.
Looksmart is leverancier van een directory-dienst met gesponsorde zoekmogelijkheden waar onder meer MSN gebruik van maakt. Dat portaal is goed voor 65 procent van de 34,6 miljoen dollar omzet uitlistings die het bedrijf vorig kwartaal boekte. Daarnaast genereert MSN 100 procent op van Looksmarts 3,8 miljoen dollar omzet uit inhoud-levering (content licensing) van het eind juni afgesloten kwartaal.
Microsoft heeft het bedrijf laten weten de huidige contracten hiervoor niet te willen verlengen. Deze relatie loopt op 15 januari komend jaar af. Looksmart-ceo Jason Kellerman zegt verbaasd te zijn over het opzeggen. "Wij hebben hard gewerkt aan het verlengen van de relatie en dit komt dus nogal onverwacht. Ik heb begrepen dat Microsoft dit besluit heeft genomen omdat het zich wil concentreren op het ontwikkelen van een eigen zoekoplossing die op algoritmes is gebaseerd." Daarbij zou Microsoft directory- en algoritme-zoekresultaten willen combineren.