Distributeur Dupaco heeft zijn kort geding tegen SCO verloren. Het had deze rechtszaak aangespannen omdat SCO middels een bedrijfsconstructie zelf distributeur wordt.
De Benelux-vestiging van de Amerikaanse Unixware-leverancier verzelfstandigt om dan middels een joint venture met het oorspronkelijke moederbedrijf de eigen producten in te voeren en te verspreiden. Volgens Dupaco is het contract plotseling en op zeer korte termijn opgezegd en vormt dit een belediging voor de jaren trouwe samenwerking.
De distributeur spande dan ook een kort geding aan waarin hij een overgangsperiode eiste om de zaken af te bouwen. Hierbij wou Dupaco een maand voor elk ‘dienstjaar’. In totaal diende het bedrijf achttien jaar als distributeur voor SCO.
De rechtbank in Breda heeft Dupaco nu echter in het ongelijk gesteld. Het opzeggen van het contract was wel degelijk rechtmatig. De gehanteerde opzegtermijn van dertig dagen was ook opgenomen in het contract. Het argument van Dupaco dat dit een Amerikaanse termijn is die in Europa te kort zou zijn, vond geen gehoor.
Zo hoort een leverancier niet met zijn distributor om te gaan.
Misschien is de gevraagde afbouw periode van 18 maanden een beetje te lang, maar één maand is in ieder geval te kort. Met een redelijke leverancier had toch een redelijke afspraak gemaakt moeten kunnen worden, ondanks hetgeen in het contract vermeld staat. De betreffende rechter snap ik ook niet, ik dacht dat een rechter de persoon was die in alle redelijkheid en bellikheid van contractcondities kan afwijken.
Al met al, schande van SCO, om een zo trouwe en blijkbaar altijd goede distributeur zo af te danken.
Ik begrijp niet dat er nog bedrijven zijn die met SCO zaken willen doen.
Als ze zo met hun distributeurs omgaan, hoe gaan ze dan met klanten om als er een geschil is. ?
Volgens mij kan men dit bedrijf beter negeren, doodzwijgen en lekker in een hoekje laten doodbloeden.
De zakelijke SCO gebruikers wereld in NL is er over het algemeen een van “ons-kent-ons”. Dit soort acties gaan ze SCO niet in dank afnemen. Het beoogde voordeel zou dus wel eens om kunnen slaan in een groot nadeel. Zuur 🙁
Het blijkt dat sco een nieuwe strategie heeft bedacht, die meer past bij deze tijd.
Door communicatie direct met hun klanten zal sco ook meer mogelijkheden
hebben om op vragen uit de markt te kunnen reageren.
Als ik als klant bij een distributeur met een vraag kom, krijg ik regelmatig zoveel
oplossingen, dat ik geen keuze kan maken. Ik denk zelfs dat de distributeur met een oplossing
komt die hem het meeste oplevert. Logisch, bij hun moet er ook brood op de plank komen.
Een leverancier zal zich realiseren, dat de distributeur zich nooit 100% dedicated met zijn
product kan bezig houden, omdat ze gewoonweg veel meer andere merken verkopen.
Microsoft is volgens mij ook al hard bezig om zijn enterprise producten direct doen. Waarom niet?
Ik ga er wel van uit dat de directie van dupaco destijds wel met hun volle verstand een handtekening heeft gezet onder het contract dat met 1 maand opgezegd kon worden. Hoe kort het ook mag lijken. Dan moeten ze ook niet zeuren.
Sco is tenminste met zijn toekomst bezig en dat zouden meer bedrijven moeten doen.
Trouwens ik ging ook met mijn 18e het huis uit 🙂