Ruim 40 procent van alle Nederlandse gemeenten reageert binnen een dag op een e-mail, 28,5 procent redt dat niet. Dat concludeert Webdam, onderdeel van Gemeenteweb, na onderzoek.
Sinds 2000 beoordeelt Webdam alle gemeentelijke websites. Met een speciale top 50 van beste gemeenten is de competitie in overheidsland flink aangewakkerd. De organisatie beoordeelt nu ook wat gemeenten precies doen met hun websites en hoe ze op vragen van inwoners reageren.
In totaal kregen gemeenten anderhalve week om te reageren op een vraag via e-mail. In totaal werd door 71,5 procent van alle gemeenten gereageerd binnen de gestelde termijn van acht werkdagen. 28,5 procent reageerde helemaal niet.
Ook controleerde Webdam of gemeenten een ontvangstbevestigingen stuurden; dit werd door 8 procent van de gemeenten gedaan. Daarvan scoorde een kwart onvoldoende, omdat er niet werd aangegeven wat er met de vraag zou gebeuren en er geen termijn van beantwoording werd gegeven.
40,4 procent van de gemeenten reageerde nog dezelfde dag met een verwijzing naar een persoon of informatie op de website of zelfs een compleet antwoord. 18,3 procent van de gemeenten mailde na twee dagen terug en 4,6 procent na drie dagen.
Nu maar wachten op de lijst met gegevens van het onderzoek