Meer belklanten en meer abonnementen zorgen dit jaar voor een stevige groei van de omzet bij Nederlandse aanbieders van mobiele telefonie. De inkomsten uit mobiele data blijven juist achter bij de verwachtingen.
Het nog steeds groeiende aantal mobiele bellers en verbetering van de omzet per klant door meer abonnementen zijn de belangrijkste oorzaken van de omzetgroei bij Nederlandse aanbieders van mobiele telefonie. Dit blijkt uit het rapport ‘Dutch mobile operators 2003-H1’ van Telecom.paper. Volgens dit onderzoeksinstituut realiseerden marktpartijen in deze sector in de eerste helft van dit jaar een omzet van 2,6 miljard euro. Zij zijn met dit groeitempo hard op weg om voor het hele jaar ongeveer 5,3 miljard euro aan inkomsten te boeken. Dat is een stevige groei van 10 tot 15 procent ten opzichte van vorig jaar.
De groei van de inkomsten uit het mobiele dataverkeer valt juist tegen. In mei dit jaar voorspelde Telecom.paper dat aan mobiel dataverkeer in heel 2003 600 miljoen euro verdiend zou worden. Die schatting blijft nu rond de 560 miljoen euro steken. "In ons meest pessimistische scenario gingen wij eind vorig jaar uit van 600 miljoen euro. Blijkbaar is dat toch te optimistisch geweest", zegt Ed Achterberg, analist bij Telecom.paper. Sms is bij alle telefoniebedrijven nog steeds de voornaamste post in hun omzet uit mobiel dataverkeer.
Gebrek aan diensten
De belangrijkste oorzaken die Achterberg toeschrijft aan de trage groei van mobiele data zijn het gebrek aan diensten en geschikte telefoons. Ook veel mobiele bellers waren begin dit jaar volgens hem ‘niet klaar voor mobiel internet’. Daarnaast hadden veel aanbieders bij de start van mobiel internet het idee om deze dienst op de zakelijke markt los te laten. "Zakenmensen zouden gaan e-mailen via hun mobieltje", vat Achterberg die optiek samen. Belbedrijven zijn inmiddels ingehaald door de praktijk. Het zijn voornamelijk consumenten die de groei van mobiel internet voor hun rekening nemen.
De tragere groei van het mobiele dataverkeer voorspelt niet veel goeds voor een snelle uitrol van umts in Nederland. "Umts is niets meer en minder dan dataverkeer met een hogere snelheid en met meer kwaliteit door betere ordening van dit verkeer", stelt Achterberg. De praktijk met gprs heeft volgens hem laten zien dat goede marketing niet uitgaat van de technologie, maar van de diensten die via deze technologie af te nemen zijn door een gebruiker. Gebruikers kiezen voor I-mode en Vodafone Live om wat ze ermee kunnen, niet omdat ze de informatie via gprs binnenhalen. Er zijn volgens Achterberg nog geen diensten in de maak, die een investering in de hogere kwaliteit en snelheid van umts rechtvaardigen.
Hij ziet aanbieders dan ook aarzelen met umts. Alleen Vodafone en KPN hebben aangegeven dit jaar en komend jaar een deel van hun umts-netwerk te realiseren. Een belangrijke reden voor dit lage tempo is volgens Achterberg de komst van draadloze lantechnologie, die de nodige impact heeft op de umts-plannen van de aanbieders. "Umts-telefonie realiseert zijn snelheidswinst alleen als de gebruiker zich dichtbij een bron bevindt en als deze gebruiker niet teveel beweegt." Dat is vergelijkbaar met draadloos lan, een technologie die veel goedkoper in te zetten is, onder andere doordat licenties overbodig zijn. De meeste aanbieders kijken dan ook serieus hoe zij deze netwerken in hun dienstenaanbod kunnen opnemen. KPN is daarmee het verst door de aankoop van Huphop. Vodafone en T-Mobile zijn in het buitenland met wlan actief.
Meer merken
Telecom.paper ziet de komende tijd meer nieuwe merken op de Nederlandse markt verschijnen. De nieuwkomers zijn spelers zonder netwerk, die ook mobiele telefonie in hun dienstenaanbod op willen nemen. Ze maken daarbij gebruik van het netwerk van een ander. Naast Debitel en Tele2 Mobiel die nu al deze dienst via het Telfort-netwerk aanbieden, komt daar volgens Achterberg nog een aantal nieuwe spelers bij. Versatel, Scarlet en Dalycom hebben aspiraties om de markt voor mobiele telefonie zo te betreden.
Telfort zal deze inkomstenbron uit het verlenen van toegang aan andere aanbieders op zijn netwerk hard nodig hebben. Dit belbedrijf verloor het afgelopen half jaar opnieuw bellers wegens onduidelijkheid over het voortbestaan en de overstap naar weer een nieuw merk. T-Mobile is het afgelopen halfjaar het hardst gegroeid in Nederland. Achterberg schrijft dit toe aan de scherpe beltarieven bij het bedrijf en het stevige internationale merk dat het bedrijf achter zich heeft staan. Het marktaandeel van KPN kalfde opnieuw af door relatief hoge prijzen en het feit dat het nog steeds de grootste aanbieder is in Nederland. < BR>