De specialist in netwerkadvies en implementatie Ictivity boert vreemd genoeg goed bij het tegenzittend tij dat de Nederlandse ict-sector momenteel teistert. Technische expertise en een onafhankelijk oordeel los van productverkoop zijn de sleutels voor het succes.
"Het is een gangbare praktijk van ict-dienstverleners om het grootste gedeelte van een offerte via een macro aan te maken. De te verkopen producten voor de klant hoeven dan alleen nog maar in het honderd pagina’s dikke document ingevoerd te worden. Wij draaien dit proces om. Ons product bestaat uit een beargumenteerd advies voor verbetering van de ict-infrastructuur bij bedrijven. Organisaties schaffen zelf op basis van dit advies de benodigde hardware en software aan."
Oprichter en directeur Geert Visser van Ictivity meent dat dit zijn bedrijf een onafhankelijkere positie geeft ten opzichte van distributeurs. Daarnaast zorgt het voor een rechtstreeks contact met fabrikanten als Novell, Microsoft en Cisco. Visser startte het bedrijf vijf jaar terug samen met Peter Halling.
[ klein maar fijn ] De beeldvorming van de Nederlandse ict-bedrijfstak wordt vaak gedomineerd door grote dienstverlenende bedrijven. In dat geweld dreigen kleinere bedrijven onderbelicht te blijven. Ten onrechte. Computable stelt ze stuk voor stuk aan u voor: van piepjong tot middelbare leeftijd en met nooit meer dan zo�n zeventig medewerkers. En altijd: Klein maar Fijn. Alle afleveringen: |
Opgescheept
Het bedrijf zette zich af tegen het ‘in de markt zetten’ van producten. "Veel dienstverleners spreken hun omzetdoelen af met technologietoeleveranciers en stemmen hun eigen diensten of projectvoorstellen op deze productenstroom af", stelt Van Dijck. "Ook aan het gebruikelijke spaarsysteem van bedrijven als IBM, HP en Lexmark om verkopers bonuspunten te geven voor producten die zij graag in de markt willen zetten doen wij niet mee. Honderd punten geven een verkoper een camera, maar klanten zitten opgescheept met systemen die zich in de praktijk nog niet hebben bewezen."
De omslag van het ict-klimaat na het millenniumjaar heeft de ondernemers goed gedaan. Organisaties kregen genoeg van mislukte ict-projecten en vroegen naar onafhankelijk advies en bewezen oplossingen. Daarnaast kon een speler als Ictivity op meer aandacht en geld van ict-fabrikanten rekenen, omdat deze zich afkeerden van hun oude partners en hun eigen producten ook zelf gingen verkopen. Het onafhankelijk advies en de bewezen bedrijfsoplossingen van Ictivity sloten daar goed op aan.
Klantenkring
Op dit moment voert Ictivity regelmatig implementatieprojecten uit voor vijftig grote klanten, waarvan het merendeel afkomstig is uit de overheidssector. Begin dit jaar heeft het bedrijf een tweede vestiging geopend in Amsterdam. Het wilde een groeiend aantal klanten, waaronder de gemeente Amsterdam, vanuit de Randstad bedienen. Ook hoopte het met de nieuwe vestiging een extra poel van werknemers aan te kunnen boren. Zo’n 20 tot 25 procent van de 4,5 miljoen euro omzet die het bedrijf dit jaar verwacht te draaien bestaat uit de een jaar vooruit betaalde Ask-overeenkomst. Met dit abonnement kunnen organisaties regelmatig om advies en expertise bij Ictivity aankloppen.
Van de huidige malaise in de ict zeggen Visser en Van Dijck weinig last te hebben. Wel zagen zij hun inkomsten uit detacheringopdrachten flink slinken. Vóór het millenniumjaar haalde het bedrijf tweederde van zijn omzet uit detacheringopdrachten. Nu is dat gereduceerd tot eenderde. De neergang in de detacheringmarkt heeft hen de kop niet gekost doordat zij hun werkkrachten op freelance basis inhuurden. De detacheringactiviteiten trekken de laatste tijd overigens weer aan.< BR>