De druk op Europese it-managers is dit jaar met 10 procent toegenomen. Tot die conclusie komt it-dienstverlener Synstar na een onderzoek onder 700 Europese it-managers.
Het Britse Synstar presenteerde de vierde editie van het jaarlijkse Pressure Point Index-Onderzoek (PPI-IV), waarin de werkdruk voor Europese it-managers wordt geïnventariseerd. Synstar heeft een duidelijk belang bij het onderzoek, het houdt zich bezig met outsourcing en ziet daarin een middel om de overwerkte it-manager te ontlasten.
Een van de conclusies uit het onderzoek zal Synstar daarom weinig gerust stellen. It-managers zien in selectieve outsourcing weliswaar "een mogelijkheid om de kosten te verlagen en de prestaties te verbeteren", maar 11 procent van hen denkt ook dat outsourcing een bedreiging voor de eigen positie is. Frank Hoekstra, business services manager van Synstar: "We zullen constant duidelijk moeten maken dat het eerder de interne positie van de it-manager versterkt dan verzwakt. Dankzij outsourcing van de dagelijkse activiteiten, waarbij het vooral gaat om trouble shooting en gebruikersondersteuning, ontstaat er juist ruimte om meer toegevoegde waarde te bieden op strategisch niveau."
Gemeten in punten gaven Europese it-managers vorig jaar hun werkdrukbelasting nog 179 punten, dit jaar zijn dat er 198, een toename van ruim 10 procent. Groeiende onzekerheid over de eigen functie, een slecht economische klimaat, instabiele it-systemen en hogere eisen vanuit de organisatie in combinatie met een krimpend it-budget leiden tot toenemende werkdruk, aldus Synstar. De 700 Europese it-managers is ook gevraagd waar de zwaartepunten in het werk liggen in 2003. Het blijken met name te zijn: kostenbeheersing, dagelijkse beheeractiviteiten, beveiliging, 24 uur ondersteuning van de bedrijfsprocessen en het in lijn brengen van de it-strategie met de bedrijfsstrategie.
10% gestegen! Van 179 bar naar 198 bar!??? Ohnee…het zijn ‘punten’. Wat is dit voor eenheid? Wat is dit voor onderzoek en waarom die conclusie dat de druk met 10% gestegen is? Misschien is de enquetteinvuldruk wel met 10% toegenomen en is dat de reden van die hogere waarde. Het kan van alles zijn. Voordat je uitspraak kunt doen over een procentuele stijging moet je eerst weten wat er precies op wat voor manier gemeten is en er ook zeker van zijn dat er een of andere schaalverdeling is. Als het windkracht 3 is en de dag erop windkracht 6 dan waait het toch ook niet twee keer zo hard? Bovendien had de uitkomst nog veel hoger kunnen zijn als de IT-managers die zoveel werkdruk hadden dat ze geen tijd hadden voor dit rare onderzoek, wel mee hadden kunnen doen. Wie zal het zeggen….
Mijn verbazing is in ieder geval gestegen van 12 naar 36 punten…Een toename van 300%. Ik ben nu dus
drie keer zo verbaasd als voor het lezen van dit stukje.
cursief blijkbaar /cursief is de schaal lineair, Synstar heeft de test gemaakt en Synstar zegt dat een toename van 179 punten naar 198 een toename van ruim 10% behelst. De motivatie van de managers lijkt me punt voor punt redelijk. Dat ze even tijd nemen om hun zichzelf en hun positie te beschouwen schijnt me ook gezond toe. Waar schop je tegenaan, Fedor? Je krijgt een bakkie cappucino van me, even ontspannen.
hm sorry computable dat ik een mooi begin van een discussie om zeep help. Zal het niet meer doen.
Ik acht de kans 100% dat Rodef een Zonnekoning-complex heeft als hij denkt dat hij deze discussie gestopt heeft.
Ik denk dat Fedor de quasi-exactheid van dit soort onderzoeken op een ironische manier perfect aan de dag heeft gelegd. En bovendien met valide tegenargumenten komt. Ik zat ook met vragen als: “wat is die schaal precies?”, “is er een ‘echt’ nulpunt?”, “hoe kan je lineariteit garanderen?”; Anders kan je nooit met exactheden als ‘10% stijging’ of ‘2 x zo veel’ komen. 30 graden C is ook niet 2x zo warm als 15 graden C. In dit geval is ‘2 x zo warm’ 576 graden C.
Dus we kunnen pas echt van 10% stijging spreken als stressniveau 0 betekent dat de betreffende manager dood is (dit was ook ironisch bedoeld Rodef, en tegen een cappucino zeg ik nooit nee)
Hallo, mijn eerste reactie met Konqueror,(wat wordt straks de chinese naam?) Hoewel de werkdruk op de Europese managers binnenkort wel af zal nemen, omdat er eenvoudig minder in Europa geproduceerd zal worden, heb ik toch even op Synstar gekeken.
Ik zou eigenlijk in dezelfde diagrammen op dezelfde tijd ook precies dat soort gegevens van het werkvolk willen zien.
Stijging kan dus niet, er moet al een daling te zien zijn, ik zeg 3.51%
Conclusies die uit dit soort onderzoekjes getrokken worden zijn voer voor managers. Die willen namelijk alles meetbaar maken, want als je een getal hebt kun je ermee rekenen en dus een beleid bepalen. Nu de werkdruk in de ogen van de managers met 10% gestegen is, kan een bedrijf met 10 IT-managers 1 extra manager in dienst gaan nemen, of misschien moeten er wel werkdrukverlagings-workshops worden georganiseerd. Zo wordt er in dat soort kringen geredeneerd. Als dit gebeurd is, kunnen ze vervolgens gaan uitrekenen wat de kosten van werkdrukverlaging zijn. Vervolgens kun je synstar.com ook assessments laten houden op basis waarvan de werkdruk van andere werknemers kan worden bepaald en uiteindelijk overgaan tot reorganisatie omdat op sommige afdelingen de werkdruk niet conform de en passant vastgestelde norm is. Vrijwel al het beleid wordt uiteindelijk bepaald door dit soort gegoochel met getallen.
Leuk om te zien dat ons onderzoek wat reacties losmaakt! Dat brengt mijn stresslevel toch zeker 10 % (punten…) naar beneden. Wil je echt weten waar de conclusies op gebaseerd zijn. Vanaf volgende week staat het volledige rapport op http://www.synstar.com bij de tab “publications”. Hier staan overigens de rapporten van voorgaande jaren ook nog op vermeld. Ik ben er zeker van dat als je dat allemaal leest, je werkdruk weer een paar procent(punten) stijgt, wat weer leuk is voor ons onderzoek voor volgend jaar 😉
Waarmee fedor het keiharde bewijs voor de wet van Parkinson geleverd heeft, kijk maar in de Volkskrant er worden massa’s managers en psychologen gevraagd( jaren geleden kwamen psychologen toch niet aan de bak?).
Ik zie echter geen nauwelijks vraag naar techneuten, en betaald worden ze ook niet.
De boeren zijn dus hun kippen aan het doodmaken, alleen de topboeren zullen overleven.
Synstar. Because we are what you do
Across Europe Synstar helps hard-pressed IT professionals minimise business risks
and maximise corporate potential. We provide services that are geared to deliver
just one thing; the availability of your business, round-the-clock,
round-the-calendar. La di dee. La di da…
Hm, dit is het toch net niet, Frank. Laat je eens inspireren door Huhcorp
(www.huhcorp.com):
Huhcorp. We do stuff
Welcome to the world’s most dynamic e-business solutions agency. We provide
distinct clients with groundbreaking business strategies to aggressively and
creatively compete in a changing economy.
Our ideas will entice and excite you. Our professional solutions will give you
the confidence to succeed. And our website will make you think we know what
we’re doing. Our name will confuse you, but, you have to admit, the logo is
pretty cool.
Our office is really modern and we’ve got nice computers and stuff. If you
ever saw it, you’d say “Wow, cool office. These guys are legit.”
Hmmm, Ed. Hetzelfde van het werkvolk? Dus IT-managers vallen hier niet onder. Interessante redenering, want waar komt die stress dan vandaan?