Met een nieuwe kleurenprinttechnologie van Xerox is het mogelijk meerdere afbeeldingen boven op elkaar te printen. Door de afdruk bloot te stellen aan een specifiek kleur licht, is slechts één afbeelding tegelijk te zien.
Het is voor het eerst dat wisselende, geprinte kleurenafbeeldingen van hoge kwaliteit zichtbaar worden gemaakt door het licht te veranderen. De printmethode stelt bedrijven in staat om verborgen afbeeldingen of boodschappen in te bouwen in geprinte voorwerpen zoals cornflakes-dozen, T-shirts, bonnen en gewone geprinte documenten. De technologie werd gepresenteerd op de Pics 2003-conferentie.
De gebruikelijke benadering voor kleurenwetenschappers is om systemen zo te ontwikkelen dat de kleuren van afgedrukte afbeelding er altijd hetzelfde uitzien, of ze nu in helder wit licht, fluorescerend licht of bij daglicht worden bekeken.
Twee in één
Maar deze nieuwe technologie heeft juist tot doel om verschillende reacties op wisselende lichtbronnen te veroorzaken. Het resultaat: twee totaal verschillende, en behoorlijk gedetailleerde, afbeeldingen kunnen op één stuk papier worden afgedrukt, maar slechts één van de twee is zichtbaar onder bijvoorbeeld blauw licht, en de andere onder rood licht. Het is een geperfectioneerde versie van de kindertruc om gekleurd cellofaan te gebruiken om de "geheime boodschap" zichtbaar te maken. De wetenschappers kunnen verschillende effecten teweegbrengen met de verborgen afbeeldingen, zoals 3D en eenvoudige animatie.
De techniek, waarop patent is aangevraagd, werkt met gespecialiseerde kleurbeheersoftware en het heen en weer schakelen tussen verschillende lichtbronnen. Het maakt gebruik van een gekalibreerde printer en een gekarakteriseerde lichtbron, licht met een specifieke, heel smalle golflengte. De technologie is ontstaan uit de enorme investeringen in kleurentechnologie, waar het bedrijf bijna 40 procent van haar totale onderzoeksbudget in steekt. De technologie voor meervoudige afbeeldingen is een vorm van doorontwikkelde ‘imaging’, of ‘hyper imaging’, waarbij meer informatie in een afbeelding is opgenomen dan direct voor de kijker zichtbaar is.
Nog meer nieuws
Xerox investeert in een hele reeks toepassingen van deze technologie om op een intelligentere manier via documenten te communiceren of om nieuwe beveiligingsniveau’s mogelijk te maken. De Dataglyph-technologie bijvoorbeeld codeert informatie in duizenden dunne diagonale lijnen, die als gewoon beeldelement in het ontwerp zijn op te nemen, maar die in feite bestemmingen bevat voor welke envelop met welke factuur weg moet of op welk type apparaat een document uitgeprint moet worden. Een andere technologie die hieruit voortkomt produceert hologramachtige afbeeldingen, die als een soort watermerk of officieel zegel in een document zijn op te nemen, en dat slechts zichtbaar wordt in een bepaald licht.< BR CLEAR=LEFT>