De landelijke OV-chipkaart moet in 2007 in het hele land zijn ingevoerd. Verkeer en Waterstaat gaat dit najaar bepalen hoeveel het Rijk hieraan bijdraagt.
Eerder dit jaar noemde minister Peijs een maximum van 120 miljoen euro. Het stads- en streekvervoer heeft 150 miljoen euro gevraagd. Volgend jaar starten tien proefprojecten, die in 2005 worden geevalueerd.
Voor de chipkaart moet nieuwe apparatuur worden aangeschaft. Gedurende een overgangsperiode zijn zowel strippen- als chipkaart geldig, hetgeen ook weer extra kosten met zich mee brengt.
Waarom investeren in een peperduur project als er een prachtig standaard voorhanden is die in heel nederland al te gebruiken is. De chipknip en de chipper zijn een stuk goedkoper en iedereen heeft het al op zijn bankpas zitten. En dan nog wachten tot 2007, waarschijnlijk wordt het dan nog diverse malen uitgesteld.
Het is dus pure geldverspilling om te investeren in een nieuw systeem terwijl er een goedkoper alternatief is. In andere landen hebben ze trouwens al jaren voordat de chipknip hier nog geintroduceerd werd al een ovchipkaart die je op elke hoe van de straat kan oowaarderen.