Het ministerie van Economische Zaken wil dat het Nederlandse midden- en kleinbedrijf in vier jaar tijd aansluiting vindt bij de Europese kopgroep op het gebied van internetgebruik en elektronisch zakendoen.
Om dit doel te halen startte in 2000 het stimuleringsprogramma Nederland gaat digitaal. Als onderdeel van dat programma is nu het werkboek ‘www voor het mkb’ verschenen. Daarin geeft de overheid aan hoe een ondernemer zelf aan de slag kan met internet, zonder onnodige kosten te maken.
Uit de laatste Nipo-peilingen blijkt dat ondanks de internetpenetratie in het Nederlandse bedrijfsleven (83 procent), het gebruik van internet voor zakelijke doeleinden nog achterblijft. Van alle bedrijven in Nederland heeft slechts 45 procent een website en 20 procent heeft behoefte aan meer informatie over elektronisch zakendoen en internet.
Het werkboek is te gebruiken ophttp://www.voorhetmkb.nl.
On-line zaken doen is kennelijk nog een drempel voor vele MKB ondernemingen. Men besteed er dan ook weinig of geen aandacht aan zowel het bedrijf zelf en de media hebben hier een voortrekkersrol in. En de overheid zou dit beter en agrssiever kunnen stimuleren door meer initiatieven te nemen. Zo betaat er op ICT gebied een on-line systeem voor ict-ers die kwalitatief gemeten en geselecteerd worden en door eingebruikers on-line kunnen worden ingehuurd. Dit resulteert in een snelle, doeltreffende en prijsbewuste internet site die meer aandacht verdient dan alle grote ict detacheerders bij elkaar. Ik denk dus dat er meer inmiddels is ontworpen en ontwikkelt op het gebied van on-line zaken doen dan men denkt. Alleen onbekend maakt onbemind.
Een eigen website en daarmee ook nog zakendoen is best ingewikkeld. Terecht dat een ondernemer de ontwikkeling en het onderhoud liever uitbesteedt aan derden. We vergeten nog een tussenstap: elektronische marktplaatsen. Een elektronische marktplaats is een centrale website op het internet waar kopers en verkopers elkaar kunnen vinden en zaken kunnen doen. De ondernemer kan zijn bedrijf laten profileren door een marktplaats zonder veel te investeren. Dit is overigens ook een onderwerp in het stimuleringsprogramma ‘Nederland gaat Digitaal’.