De wereldwijde crm-markt groeit tot 10,2 miljard dollar in 2007, een jaarlijkse groei van 7,7 procent. Dat voorspelt marktonderzoeksbureau IDC. West-Europa blijft met een jaarlijkse groei van 6,4 procent achter bij de wereldwijde groei.
De reden voor het achterblijven ligt in het feit dat het West-Europese draagvlak niet groot genoeg is om de negatieve effecten van de economie op te vangen en niet klein genoeg is om te profiteren van de enorme groeipercentages door verschuivingen in de markt. Noord-Amerika blijft de grootste markt, met een aandeel van 61,5 procent van de wereldwijde crm-markt in 2002. IDC verwacht dat dit percentage de komende jaren iets daalt tot 61,1 procent in 2007.
Platformen
Unix en 32-bit Windows blijven de belangrijkste platformen waarop crm-applicaties draaien. Aan het einde van 2007 heeft Windows een aandeel van 63,6 procent en Unix 27,8 procent. IDC geeft een terughoudende voorspelling voor ingebedde omgevingen en platformonafhankelijke producten, wegens te weinig keus en de lage acceptatiegraad.
De crm-markt kreeg het in 2002 zwaarder te verduren dan in 2001. In dat jaar begon SAP zich flink te roeren, waardoor het economische effect voor de crm-markt positief uitviel, terwijl andere markten krompen. Die redding kende 2002 niet, met als resultaat dat de wereldwijde omzet met 7,3 procent afnam.
Siebel behoudt de toppositie met een marktaandeel van 17,1 procent, een lichte afname ten opzichte van 2001 (20,4 procent). In 2002 veroverde SAP de tweede plaats met een marktaandeel van 6,2 procent. Het verbande daarmee Oracle naar de derde plaats (4,4 procent). Nummer vier in de top-5 is Peoplesoft met een aandeel van 3,2 procent in de crm-markt. Hekkensluiter is Amdocs met 2,9 procent.
Consolidatie
De consolidatie van Peoplesoft en JD Edwards heeft meer effect op de erp- dan op de crm-markt. Helaas kunnen de crm-applicaties van beide bedrijven wel sneuvelen als het Oracle-bod doorgaat. Aan de bovenkant van de markt zou dan Peoplesoft als concurrent sneuvelen, waarmee alleen Siebel, SAP en Oracle als grote spelers overblijven. Daarmee wordt ook een gat geslagen naar de rest van de markt, maar IDC ziet dit niet als een onoverkomelijk probleem, aangezien er nog steeds nieuwe spelers op de markt komen en die bedrijven vooral het middensegment bedienen. Voor de drie topbedrijven is die sector nog een te kraken noot. Het betekent voor hen dat er enorm geïnvesteerd moet worden in het verkoopkanaal en dat contacten met wederverkopers flink aangehaald moeten worden. Volgens IDC richten de meeste activiteiten van dit jaar zich op die elementen.< BR>