KPN weigert akkoord te gaan met de standaardprocedure opgesteld door alle Nederlandse dsl-platformhouders om de overstap van dsl-gebruikers administratief en technisch te regelen.
"Het is mij een doorn in het oog dat KPN dit initiatief tot zelfregulering van de vijf dsl-platformhouders (digital subscriber line, red.) weigert te ondersteunen", zegt Hans Rietkerk, directeur van dsl-aanbieder Bbned. Een gestroomlijnde procedure is volgens hem de enige manier om bedrijven en consumenten met een minimale onderbreking op de dsl-apparatuur van een andere aanbieder aan te sluiten.
In de huidige situatie kan dat alleen door een langere onderbreking. Rietkerk stelt dat medewerking van KPN onontbeerlijk is, omdat het concern met zijn marktleiderspositie in de adsl-markt de meeste adsl-lijnen uit heeft staan en dus het meest bij verhuizingen betrokken is.
Volgens een woordvoerder van KPN weigert het concern dsl-lijnen naar andere platformhouders over te hevelen, omdat het rendement op zijn investeringen wil halen. "Internetaanbieder Tiscali bijvoorbeeld wacht net zolang tot ze binnen een wijkcentrale van KPN voldoende klanten heeft. Als dat moment aangebroken is verzoekt het bedrijf KPN om deze adsl-verbindingen te verhuizen naar zijn eigen infrastructuur.
Op die manier kunnen wij geen omzet op de investering maken." Het concern gaat wel akkoord met de verhuizing van het adsl-abonnement naar een andere internetaanbieder van KPN. Tiscali is een procedure gestart over dit onderwerp bij telecomtoezichthouder Opta.