Consolidatie en ip-telefonie zijn de steekwoorden in het betoog van Jean-Paul Adans, cio van Getronics. De onderneming voert versneld plannen uit om intern de automatisering te moderniseren. Uit kostenoverwegingen, om voor klanten ervaringen op te doen en om nieuwe handel te genereren.
|
Aan de kersverse cio Jean-Paul Adans, voor april van dit jaar nog senior vice president marketing bij Getronics, de taak handen en voeten te geven aan die uitspraak. Hij wil niet zo ver gaan zijn onderneming te vergelijken met de kinderen van de schoenmaker die altijd op klompen lopen. Wel erkent hij dat de modernisering van het eigen informatie- en communicatietechnologieplatform nu ‘agressiever dan gebruikelijk wordt uitgevoerd’.
Serverconsolidatie is een troef. "Wereldwijd hebben wij twaalfhonderd servers in de productie. In mei hebben we een programma gestart om dat aantal dit jaar met tien procent terug te brengen en volgend jaar nog eens met twintig procent. Op dit moment draaien tal van bladeservers in het lab om te beoordelen hoe we die gaan inzetten. Het aantal mailservers hebben we teruggebracht van honderdtwintig naar zeventig. We draaien nu nog op Exchange 2000. Volgend jaar nemen we Exchange 2003 in gebruik en dan gaan we het aantal mailservers nog eens halveren."
De kostenbesparing, zo vertelt hij, zit hem niet zozeer in lagere licentie- en hardwarekosten, want dat is eenmalig. "Vooral verlaging van de bijkomende kosten, bijvoorbeeld door minder ruimtebeslag en onderhoud, is interessant."
Wat tevens meespeelt, is wat Adans noemt ‘de showcase’: laten zien aan klanten dat je zelf ook gebruikt wat je hun aanbeveelt. "Eat your own dogfood", aldus de cio.
IP-telefonie
Consultants van Getronics houden veel van hun klanten voor dat het zinvol is telefonie via het ip-netwerk te laten lopen. Op dit vlak is het bedrijf met een inhaalslag bezig. Wereldwijd zijn er al zevenduizend ip-telefoons in gebruik, maar dit aantal gaat drastisch omhoog (in Europa zijn er 15.000 Getronics-medewerkers). In een onderneming, waar de divisie Service Delivery zeshonderdduizend aanroepen per maand in de call centers krijgt te verwerken, is dat niet zomaar een operationele beslissing. Hier zit eveneens een strategische overweging achter: de mogelijkheid tot het aanbieden van meer dienstverlening.
Op de datacentra van Getronics (de grootste staat in Brussel) wordt Vantive gebruikt voor de contactactiviteiten met de klanten. In 1999 is Vantive door Peoplesoft opgekocht, zodat Getronics nu in een migratiefase zit. Ook de infrastructuur wil Adans consolideren in Europa. "In Duitsland en Engeland hebben we al ip-telefonie; dat gaan we uitbreiden. Maar we gaan ook meer samenwerken op Europees niveau en de infrastructuur consolideren. De productieservers bijvoorbeeld, gaan allemaal naar Brussel."
Met de grote carriers, zoals MCI, is Getronics in overleg om gezamenlijk ook wan-diensten te kunnen aanbieden. ip-telefonie biedt dan ondernemingskansen: de verkoop van unified messaging bijvoorbeeld. "Als klanten hun telefonie via onze datacentra laten lopen, bereiken wij sneller een kritische massa om gunstige afspraken met de carriers te maken. Dat is onze inzet in Europa."
Standaardiseren
Getronics heeft innige partners gevonden in Cisco, Dell en Microsoft. Niet alleen heeft zij daardoor kennis van de producten om zinnige implementaties bij klanten te kunnen uitvoeren, zij standaardiseert ook zoveel mogelijk op producten van deze drie fabrikanten. Zo beschikt de onderneming over een Common Operating Environment, Common Systems Environment en Common Applications Environment. "Wij standaardiseren op hardware en software. Alle definities hebben we vastgelegd; we controleren ook of ze worden nageleefd", verklaart Adans. "Met Dell bijvoorbeeld is afgesproken dat elke PC aan ons wordt afgeleverd met ons beeldmerk erop. Op het vlak van de applicaties zijn er nog enkele die niet in onze omgeving passen. Die gaan we zo snel mogelijk uitfaseren. Wij gebruiken SAP voor de financiële afhandeling en Microsoft EPM voor overige zaken als ‘deliverables’, ‘resource planning’ en handel. Al die gegevens uit EPM gaan naar SAP. Die kennis die we hier binnen onze eigen bedrijfsmuren opdoen, kunnen we later verkopen aan klanten."
Opvallend is dat op de website van Microsoft Nederland een medewerker van Getronics uitlegt waarom Enterprise Project Management van de softwarefabrikant zo geweldig is.
"Wij stappen over op Office 11 van Microsoft. Daarin zit een nieuwe versie van EPM. We zijn nu bezig die te onderzoeken en begin 2004 gaan we die intern overal toepassen. Daarmee kunnen we dan weer EPM-diensten aan onze klanten aanbieden. Gelukkig is EPM niet iets dat je zo vanuit de doos kunt gebruiken. Daar is nog wel wat specialistenwerk voor nodig. Die kennis bouwen we nu op."< BR>