Internet is goed voor bijna een kwart van de totale ‘mediaconsumptie’ door Nederlandse internetters. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek dat Webads heeft laten uitvoeren door Metrixlab.
Voor dit onderzoek zijn gedurende 5 maanden (maart tot en met juli 2003) ruim 10.000 bezoekers door Metrixlab, een marktonderzoeksbureau gespecialiseerd in online onderzoek, ondervraagd op 36 verschillende websites.
Waar de Nederlandse internetter in 2000 gemiddeld zo’n 6 uur per maand op het Internet doorbracht, is dit inmiddels gestegen naar 5,5 uur per week. Nog altijd voeren mannen hierbij de boventoon: zij surfen wekelijks gemiddeld 1,5 uur meer dan vrouwen.
Het aandeel van internet in de totale mediaconsumptie ligt op 24 procent. Dat wil zeggen dat de tijd die men op internet doorbrengt bijna een kwart is van de totale tijd die men besteedt aan mediaconsumptie (radio, televisie en print). Onder de 16 jaar ligt het aandeel zelfs op 27 procent.
Adverteerders lijken zich hiervan, bij de verdeling van hun mediabudgetten, nog niet erg bewust. Een belangrijke toegevoegde waarde van adverteren op internet ligt in het additionele bereik dat wordt verkregen. Ruim 16 procent van de bezoeken vindt plaats vanaf het werk, op een tijdstip dus dat er geen andere media worden geconsumeerd.