De wereldwijde IT-investeringen in de detailhandel zijn het afgelopen jaar gestegen tot 2,1procent van de totale winkelomzet, blijkt uit onderzoek van IBM Business Consulting.
De uitkomsten van het onderzoek kunnen worden beschouwd als een voorzichtig teken dat retailers meer prioriteit geven aan het investeren in ICT.
De belangrijkste oorzaak hiervan is de intensievere strijd om klanten en het moeilijke economische tij. Deze factoren vragen om slimmer gebruik van technologie zodanig dat ICT een bijdrage kan leveren aan de resultaatsverbetering van de retailer.
Voor 60 procent van de ondervraagde CIO’s van internationale retail organisaties zijn meer productiviteit van werknemers en een betere klanttevredenheid de belangrijkste drijfveren om meer in IT te investeren. Dit blijkt uit het ’Retail CIO onderzoek 2003’ van IBM onder bestuurders over hun IT-uitgaven. IBM Business Consulting heeft dit onderzoek uitgevoerd in samenwerking met het tijdschrift Executive Technology Magazine.
Voor wat betreft nieuwe technologieën, zoals Radio Frequency Identification en draadloze verkooppunten, zijn retail organisaties nog voornamelijk aan het ’window shoppen’. De verwachting bij een groot aantal retailers is dat de kosten hiervan nog verder zullen dalen en de mogelijkheden van de technologie zullen toenemen. Nieuwe systemen en applicaties worden wel al getest, maar nog niet aangeschaft.
Om goed in te kunnen spelen op de snel veranderende consumentenmarkt streven retailers ernaar om hun organisatie steeds flexibeler in te richten. Voorraadbeheer en merchandise managament zijn hierbij belangrijke aandachtspunten. Van de deelnemende retailers ervaart 84 procent voorraadbeheer als de grootste mogelijkheid om kosten te reduceren door het toepassen van ICT. Daarnaast investeren retailers in merchandise management strategieën die hun winstgevendheid verhogen.Verder overweegt 40 procent van de onderzochte retailers 20 procent van hun ICT uit te besteden in de komende 3-5 jaar.