Bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer greep de presentatie van KPN’s kwartaalcijfers vorige week aan om weer eens uit te halen naar telecomtoezichthouder Opta. Investeringen in glasvezelnetwerken staan wat hem betreft op de helling.
|
"Opta-voorzitter Jens Arnbak heeft zijn kaarten op tafel gelegd. KPN’s marktaandeel in Nederland moet terug naar 50 procent." Met deze woorden begon Scheepbouwer vorige week vrijdag zijn toelichting op de resultaten over het tweede financiële kwartaal. De uiterste consequentie van deze beperking is volgens de bestuursvoorzitter een rem op de investeringen in Nederland. "KPN gaat niet groots in bijvoorbeeld glasvezelnetwerken investeren als het een paar jaar daarna te horen krijgt dat concurrenten dit nieuwe netwerk tegen 80 procent van de kostprijs mogen gebruiken." Scheepbouwer suggereerde dan liever dividend aan aandeelhouders uit te keren of te investeren in het buitenland. Hij wil duidelijk beleid van de Nederlandse overheid voor het behandelen van dergelijke investeringen in de toekomst door de toezichthouder.
Werkgelegenheid in gevaar
De KPN-directie ontving vorige week uit onverwachte hoek steun voor haar strijd tegen Opta. KPN’s Centrale Ondernemingsraad meldde dat het leveren van belminuten aan concurrenten onder de kostprijs van het netwerk een tijdbom legt onder de werkgelegenheid bij het concern. Scheepbouwer beaamde dit vorige week: minder investeringen in het netwerk leiden op termijn tot nieuwe banenreducties.
Opta reageerde vorige week vrijdag via een persbericht met de stelling dat de werkgelegenheid in de telecomsector alleen maar gegroeid is sinds de introductie van concurrentie. Volgens de regelgever is maar een beperkt deel (12 procent) van het verkeer op het netwerk van KPN onderhevig aan tariefregels. Dit heeft invloed op hooguit 0,07 procent van de omzet van het concern. Ook meldde Opta niet te streven naar reductie van KPN’s marktaandeel tot 50 procent. De verplichtingen die marktpartijen opgelegd krijgen door de toezichthouder zijn zwaarder naarmate ze een groter marktaandeel hebben. < BR>