Amazon.com wordt algemeen beschouwd als het toonaangevende e-handelbedrijf, en terecht. Cynici zullen zeggen dat zij er meesters in zijn om in de business te blijven, terwijl ze grote verliezen maken en andere bedrijven zo vaak failliet gaan. Onlangs werd ik erop gewezen dat ik gezegd heb dat dotcom-bedrijven een vreselijke mislukking waren, terwijl feitelijk de durfkapitalisten – die bakken met geld investeerden in wilde plannen – de verliezers waren, niet de technologen.
De zaken gaan tegenwoordig veel beter, en de meesten van ons hebben enig profijt van e-handel. Het zou beter zijn als inkomsten op een andere manier dan via advertenties verkregen zouden kunnen worden. De meeste sites zijn immers moeilijk te gebruiken omdat de webpagina’s zo’n complexe chaos zijn, deels vanwege de massa advertenties, maar ook door wat lijkt op een totaal gebrek aan begrip van mens/machine-interfacetechnologie. Waarom worden webpagina’s ontworpen door mensen die geen kennis hebben van interactie? Waarschijnlijk worden ze beïnvloed door de miserabele standaard van de interfaces van pc-applicaties.
Amazon moet nu beschouwd worden als een succes, en dus als een rolmodel. Anders dan een portaal of zoekmachine, verkoopt het bedrijf in feite direct, zodat de presentatie op het scherm ordelijker en minder verwarrend kan zijn, en ook is. Een grote reeks producten in het aanbod maakt werkelijke eenvoud echter een lastige zaak. Vergelijk dit met de gebruiksvriendelijke interface van de Nederlandse site, Simplest-shop.com, die naar verluidt door een enkele parttimer wordt gerund! Maar hoe komt het dat de bestelde goederen van Amazon afkomstig zijn; wat is er aan de hand?
Dit is de laatste variant op ‘screen-scrapping’ (met excuses) , aangezien de site slechts een ‘front-end’ is met een interface naar de Amazon-site. Zelfs triviaal ‘screen-scrapping’ door het opwerken van toetsenbord- en schermgegevens van een applicatie voor een oude-karakterterminal, vereist gedetailleerde kennis van die applicatie, en nog meer als die moet worden beheerd.
Bij Simplest-shop.com hebben ze wat beters gebruikt, op basis van open standaarden. De relevante standaarden worden als webdiensten betiteld. Doel is het leveren van een raamwerk waarop onafhankelijke organisaties hun individuele systemen en applicaties kunnen laten samenwerken, zelfs als ze verschillende technologie als Java of .Net gebruiken. Deze standaarden worden nu gepubliceerd en zijn beschikbaar voor ontwikkelaars. De kernvraag is wie ze daadwerkelijk implementeert. Hier verdient Amazon lof. Het heeft de webdienstenstandaarden in zijn systemen geïmplementeerd. Dientengevolge is het concept van Simplest-shop.com realiteit geworden. Dit bedrijf heeft niet de middelen om een compleet e-handelsysteem te bouwen, maar kan relatief eenvoudig een elegant pad naar Amazon leveren, door het gebruik van webdiensten-tools.
Simplest-shop.com kan natuurlijk ook toegang krijgen tot andere sites die de webdienstenstandaarden gebruiken; des te meer krediet daarom voor Amazon. Het heeft weer het voortouw genomen, uitgaand van het principe dat het openen van de deur naar andere applicatieontwikkelaars hen meer voordelen dan nadelen oplevert. Als Amazon het overigens niet had gedaan, zou het business kunnen verliezen aan andere sites die zich openstellen voor kleinere sites.
Het belangrijkste in dit nieuwe concept is wellicht dat Amazon in feite een technologieleverancier wordt, die applicatiediensten aan derden biedt. In deze wereld van ‘gesloten winkels’ moet dit ten zeerste worden toegejuicht! Goed gedaan, Amazon!< BR>
Martin Healey, pionier ontwikkeling van op Intel gebaseerde computers en c/s-architectuur. Directeur van een aantal it-bedrijven en professor aan de Universiteit van Wales.