Veel ondernemers uit het noorden van Nederland zijn achteraf niet tevreden over de resultaten van hun ict-investeringen. Dat blijkt uit onderzoek van Syntens.
Volgens de Groninger Internet Courant moet het onderzoek in kaart brengen welke motieven het midden- en kleinbedrijf heeft om ict toe te passen binnen hun bedrijfsvoering en welke factoren belemmerend werken. De mkb’ers uit het noorden investeren vooral vanwege het versterken van de klantrelatie en naamsbekendheid in ict en e-handel.
De bereidheid om te investeren wordt bepaald door het voordeel dat de ondernemers ermee denken te behalen en de mate van zekerheid dat dat voordeel ook behaald wordt. De belemmerende factoren zijn een gebrek aan kennis over kosten en organisatorische consequenties.
Ondernemers in het mkb blijken voornamelijk voor administratie en verkoop in ict te investeren. Bij investeringen in e-handel gaat het om e-mail, internettoegang en websites. Er blijkt ook sprake van verschil in investeringsgedrag tussen branches. Waar de industrie veel investeert in productie en voorraadbeheer, investeert de groothandel weer veel in in- en verkoop. De zakelijke dienstverlening investeert ook veel in verkoop. Opvallend is dat de bouw nauwelijks in ict investeerd.