In zijn tweede financiële kwartaal realiseerde telecombedrijf KPN voor het vierde kwartaal op rij een nettowinst van 192 miljoen euro. Het Duitse mobiele belbedrijf E-Plus en adsl lieten de grootste groei zien.
"Adsl groeit als kool", zei KPN’s bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer bij zijn toelichting op de kwartaalcijfers vrijdagmorgen. Het concern heeft in drie maanden tijd een kleine honderdduizend nieuwe klanten via adsl-breedband op internet aangesloten. Het totale aantal klanten komt nu uit op 513 duizend, waarmee KPN 35 procent van de breedband-markt in handen heeft. Voor het eind van dit jaar verwacht het concern 675 duizend adsl-klanten te hebben. Dit kwartaal bedroeg de omzet uit deze activiteit 609 miljoen euro. Dat is 33 procent van de totale inkomsten uit de divisie vaste net.
De divisie mobiele telefonie vertoonde de grootste groei. De inkomsten gingen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 6 procent omhoog. Een kleine acht miljoen Duitsers bellen nu via E-Plus, een stijging van driehonderdduizend abonnees met een kwartaal terug. KPN houdt vast aan het voornemen om voor het eind van dit jaar één miljoen I-mode gebruikers te hebben, ook al staat de teller halverwege dit jaar pas op 353 duizend. Het beschikbaar stellen van deze dienst voor prepaid-bellers en de komst van nieuwe toestellen zal de groei een extra impuls geven, zo meent het concern.
Ook kwam Scheepbouwer in de persconferentie terug op de recente aanvaring met telecomregelgever Opta. "Arnbak heeft zijn kaarten op tafel gelegd en aangegeven dat wij in onze kernmarkten terug moeten naar een marktaandeel van 50 procent. Het gaat alleen niet om het marktaandeel, maar om de beste prijzen", aldus Scheepbouwer. Hij verzekerde dat het persbericht de centrale ondernemingsraad van KPN, die gisteren in een persbericht de vrees uitte dat Opta’s maatregelen consequenties hebben voor de werkgelegenheid, een eigen initiatief is van dit overlegorgaan. Ook Scheepbouwer constateerde dat verlaging van KPN’s investeringen uiteindelijk zal leiden tot het schrappen van meer banen.