De richtlijn tegen spam, die op 31 oktober ingaat, stelt dat niemand ongevraagde commerciële e-mail mag versturen. Nederland neemt deze richtlijn op in de herziene Telecommunicatiewet.
Actiegroepen, belangenverenigingen en brancheorganisaties wijzen op de onduidelijkheid in het wetsvoorstel over de handhaving van de nieuwe regels. Onder meer over deze kwestie wordt op 28 augustus een hoorzitting gehouden in de vaste kamercommissie voor Economische Zaken.
De Opta en het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) zijn aangewezen als toezichthouder op de herziene Telecommunicatiewet. Beide toezichthouders zouden hieromtrent afspraken moeten maken. Sjoera Nas, woordvoerder van de digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom stelt dat er één centrale toezichthouder aangewezen moet worden, die niet alleen klachten registreert en voorlichting geeft, maar ook actie kan ondernemen. "Belangrijk is ook dat er samenwerking met andere handhavers in Europa gezocht wordt, zodat internationaal opgetreden kan worden tegen spam. Een Nederlander die spam uit Frankrijk ontvangt, moet dat in Nederland kunnen melden."
Nas merkt op dat het Nederlandse wetsvoorstel impliciet uitgaat van zelfregulering van de branche, omdat niet expliciet is aangegeven hoe de regels gehandhaafd zullen worden. Maar zelfregulering werkt volgens Nas niet in het geval van spam. "Zelfregulering werkt alleen als er een kenbaar aantal leden is in een branche. Dat is bij spam niet het geval, omdat iedereen met een internetverbinding kan spammen."
Diverse brancheorganisaties willen de handhaving juist wel via zelfregulering oplossen. Zo zegt ECP.nl, een platform voor zakelijk internet, bij monde van woordvoerder Marjolijn Duringk dat er een code voor zelfregulering moet komen. De ECP stuurt er verder op aan dat consumenten klachten kunnen indienen bij de Reclame Code Commissie.