Wal-mart schrapte in juli zijn proef met radiochips op individuele Gilette-scheermesjes in een Amerikaanse supermarkt. Toepassing van deze technologie in zijn distributiecentra moet wel binnen enkele jaren realiteit zijn.
Wal-mart wilde in een supermarkt in de Amerikaanse voorstad Brockton van Boston een schap met rfid-technologie (radio frequency identification card) uitrusten om de voorraad scheermesjes geautomatiseerd te kunnen bijhouden en diefstal te beperken. De supermarktketen geeft als reden voor het stoppen van de proef dat het prioriteit geeft aan de introductie van deze technologie in zijn distributieketen.
De proef werd alom als één van de meest voortvarende stappen gezien om rfid-technologie in de winkel te krijgen. Wal-mart, die nauw betrokken is bij de internationale onderzoeksgroep naar rfid-technologie Auto-id, heeft zijn honderd belangrijkste toeleveranciers verplicht om over twee jaar rfid-technologie te gebruiken in containers en pallets. Door de Gillette-proef leek het alsof Wal-mart voor zijn winkels zichzelf soortgelijke ambitieuze doelen had gesteld.
Privacy
Wal-mart zegt niet gezwicht te zijn voor de kritiek die het gebruik van radiochips op individuele producten met zich meebrengt. Amerikaanse belangenorganisaties voor privacy vielen over de inbreuk op privacy die radiochips op producten zou kunnen veroorzaken.
In Engeland wordt volgens het Britse dagblad The Guardian als proef in een supermarkt van Tesco bij Cambridge een foto gemaakt van de persoon die een pakje van chips voorziene Gillette-scheermesjes uit het schap haalt. Bij de kassa staat een sensor die de chip waarneemt, waarna weer een foto wordt genomen. Beveiligingspersoneel controleert of de twee overeenkomen.
Het zou heel goed kunnen zijn dat Wal-mart om economische redenen zijn rfid-ambities op een lager pitje zet. Forrester-analiste Christine Spivey Overby rekent voor dat het concern 2,5 jaar alleen al aan tijd kwijt is om al zijn 107 distributiepunten in de VS op rfid-technologie over te zetten. Uit een proef met de overschakeling van zo’n distributiecentrum bleek dat het zestig uur kostte om alle relevante items van chips te voorzien en de benodigde leesapparatuur aan te brengen. Daarbovenop komen natuurlijk nog de kosten voor de miljarden chips op alle individuele producten. < BR>