Voor telecomleverancier Avaya is de Nederlandse mkb-markt op Engeland na de belangrijkste markt voor ip-telefonie. Een gemiddelde mkb’er kan al voor 7500 euro zijn huidige telefoonnetwerk vervangen. Vraag is natuurlijk of het Nederlandse mkb daarop zit te wachten.
Voet aan de grond Avaya wil in Nederland voet aan de grond krijgen op de mkb-markt met ip-telefonie. Het bedrijf doet dit indirect, via een, nog grotendeels op te zetten, verkoopkanaal. In Amerika heeft het een contract gesloten met HP voor de bouw van een gemeenschappelijk wederverkoopkanaal. Het is nog onduidelijk wanneer in Nederland gestart wordt. Doel van Avaya is om in 2005 de toppositie te hebben bereikt op de Nederlandse mkb-markt voor ip-telefonie. |
Nieuw segment
Avaya is sinds een jaar of tien actief in Nederland, maar dan met name aan de bovenkant van de markt. "Het mkb-segment is een logische uitbreiding, omdat dat een van de sectoren is waar het redelijk goed mee gaat en waar nog rek in zit. Het probleem voor Avaya is alleen dat er al een flink aantal producenten een goede naam hebben opgebouwd in die markt en daardoor wordt het erg moeilijk om bij het mkb binnen te komen", aldus Mol. De telecomleverancier wil via een partnerkanaal gaan verkopen, hetgeen ook nog een zware dobber kan worden, aangezien dat kanaal bijna vanaf de grond opgebouwd moet worden. "Ik denk dat Avaya gokt op een groei-scenario. Als de markt binnen niet al te lange tijd weer aantrekt en een bedrijf groeit van 100 naar 180 medewerkers, moet er snel nieuwe capaciteit komen. Met een ip-systeem kan dat makkelijker dan met een traditioneel pbx-systeem."
Het bedrijf wil in 2005 de toppositie hebben bereikt op de Nederlandse mkb-markt. "Dat lukt alleen als ze zorgen dat ze een goede prijs-kwaliteit-functionaliteit-verhouding kunnen bieden in vergelijking met andere producenten. Doen ze dat niet, dan geef ik ze, zeker omdat ze in het mkb-segment nog bijna geen voet aan de grond hebben, weinig kans."< BR>