Computer-animatiestudio Pixar, bekend van Toy Story en president Steve Jobs (die het bedrijf in 1986 kocht), heeft ooit een eigen grafische computer gemaakt. De computerdivisie van de Lucasfilms-studio werd in 1983 verzelfstandigd om zich op spellen en visualisatie te richten.
Voor dat laatste is een eigen machine ontwikkeld. Het uiterlijk van deze Pixar Image Computer doet sterk denken aan de eind 1988 onthulde systemen van Nextstep, het bedrijf dat Jobs in 1985 oprichtte toen hij door de Apple-directie aan de kant was gezet.
De Pixar Image Computer, speciaal ontworpen voor trucage en animatie in films, was zijn tijd ver vooruit. Gebruikers konden met deze monstermachine een filmbeeld in hoge resolutie scannen en het dan bewerken: verscherpen, vervagen, verkleinen, vergroten, roteren, verkleuren, samenvoegen enzovoort. Daarna werden de beelden weer op film gezet.
De Image Computer was gebaseerd op twee gespecialiseerde ‘channel processoren’ (chaps), die elk bestonden uit een vierweg parallelle beeldverwerker. Een latere versie bevatte vier chaps, twee videoprocessoren, twee offscreen-geheugenkaarten en een extra kaart voor het Postscript Windowing System. De opslagcapaciteit bestond uit raid-schijven (redundant array of inexpensive disks) die een totale ruimte van 3 GB boden met een toentertijd ongelofelijke toegangssnelheid van 8 megabyte per seconde.