Mediaconcern AOL Time Warner overweegt de naam AOL te schrappen uit zijn bedrijfsnaam. Internet-divisie AOL, oorspronkelijk koper van Time Warner, heeft dit zelf gevraagd.
Directeur Jonathan Miller van de AOL-divisie stelt dat het moederbedrijf de beschadigde AOL-naam moet laten vallen in een intern memo. Die brief aan de eigen werknemers is uitgelekt. "Het AOL-merk zou er beter van worden door het los te koppelen van de bedrijfsnaam", aldus Miller.
Hij stelt dat de afkorting van America Online ten tijde van de Time Warner-overname nog stond voor Internet en de belofte van dat wereldwijde netwerk. Dat is nu niet meer het geval; AOL staat nu voor ’s werelds grootste mediabedrijf, aldus Miller.
Bijkomend – en wat Miller niet noemt – is dat AOL ook staat voor de sterk opgeblazen aandelen waarmee de overname van het veel grotere Time Warner toentertijd is bekostigd, de enorme waardedaling van het gehele concern sindsdien, de recordverliezen en het overheidsonderzoek naar boekhoudfraude door AOL.
Miller merkt verder op dat het voor consumenten verwarrend is dat de drieletter-afkorting zowel voor Internet-tak AOL als voor moederbedrijf AOL TW geldt. Kritiek op en controverse over het moederbedrijf zou daarmee ook neerslaan op de divisie. "Ik denk dat het tijd is dat we ons merk terugkrijgen", spreekt hij boud.
Woordvoerders van het concern bevestigen de authenticiteit van de memo en zeggen dat het bedrijfsbestuur zich er nu over beraadt. Een eventueel besluit zou pas volgende maand op z’n vroegst te verwachten zijn.