De Opta meldde gisteren dat het uitbreiding van voordeelpakketten bij KPN voorlopig tegenhoudt. Aanleiding is de onzekerheid vanwege de nieuwe telecomwet.
De telecomtoezichthouder zegt dat de nieuwe wetgeving het toezicht op de telecomsector zo drastisch verandert, dat niet valt in te schatten hoe de tariefregulering er in de toekomst uitziet. Een andere reden die Opta-voorzitter Jens Arnbak gisteren voor dit besluit gaf is dat veel concurrenten van KPN in de problemen zouden komen door een verruiming van de kortingsmogelijkheden bij de marktleider. De concurrenten zouden klem komen te zitten tussen de hoge prijs die KPN vraagt voor gebruik van zijn netwerk en de concurrerende tarieven die zij zelf aan hun klanten kunnen rekenen voor hun diensten.
Bestaande kortingsregelingen van KPN, zoals voordeelnummers en het recent ingevoerde Belplus-abonnement, blijven gehandhaafd. De Opta stopt nu wel voorgenomen regelingen als onbeperkt bellen tegen een vast tarief of een combinatie van lokaal, nationaal of ander verkeer binnen een bundel.
KPN reageert fel op dit besluit van de toezichthouder. In een persbericht meldt het telecombedrijf dat zijn klanten gedupeerd raken, omdat het de aantrekkelijke aanbiedingen niet mag introduceren. KPN zegt het Opta-besluit aan te vechten bij de rechter.
Vorige week gaf het telecombedrijf aan Opta’s verlaging van de interconnectietarieven bij de rechtbank in beroep te gaan. Ook zegt het contact op te nemen met het ministerie van Economische Zaken, die beleidsmatig verantwoordelijk is voor de toezichthouder op de telecomsector.
Wat een onzin, zeg. De OPTA blijft maar zeuren over de “kleine concurrenten” van KPN, terwijl dat vaak dochters zijn van grote buitenlandse bedrijven die in hun thuisland bakken met geld ophalen. Jens en zijn vrinden zijn alleen maar bezig met het veiligstellen van hun eigen baantjes, hetgeen ze straffeloos kunnen doen omdat er nergens een instantie is die de OPTA in de gaten houdt. En nu wil ook de Consumentenbond KPN gaan opsplitsen, “want dat hebben ze in Amerika met AT&T ook gedaan”. Waarom willen deze twee organisaties een kunstmatige martkverdeling opleggen aan onze telecommarkt? Dat komt er feitelijk op neer dat je consumenten gaat verplichten om bij een bepaalde aanbieder diensten af te nemen, en ik zie niet in hoe dat in ons voordeel is. Laat de OPTA en de consumentenbond zich aub met de kwaliteit van de dienstverlening bezighouden en niet met de marktwerking, want daar hebben ze totaal geen verstand van.