De consolidatietrend in de ‘business intelligence’ markt lijkt nog niet ten einde. Na de overname van Crystal Decisions door Business Objects (aangekondigd op 22 juli), is ook Brio aan de beurt. Het wordt ingelijfd door Hyperion.
Hyperion is gespecialiseerd in high-end ‘business intelligence’ oplossingen en dan specifiek in de ‘performance management’ markt. Het is met name bekend van de Olap-database Essbase. Het heeft de overname van Brio nu ook een belang in het ‘reporting’-deel van de ‘business intelligence’-markt.
Met de overname, die volledig via een uitwisseling van aandelen plaatsvindt, is een bedrag van 142 miljoen dollar gemoeid. Het gefuseerde bedrijf telt 2700 werknemers en is goed voor een omzet van ongeveer 613 miljoen dollar. Het klantenbestand kent zowat 16.000 namen. Ter vergelijking: de combinatie van Business Objects en Crystal Decisions is goed voor 3800 medewerkers en een omzet van 736 miljoen dollar.
Hyperion wil zijn eigen BPM (‘business performance management’) toepassingen verrijken met de zoek- en analysemogelijkheden van Brio Performance Suite 8. Ironisch detail: tot voor kort leverde Hyperion de rapportage-hulpmiddelen van Crystal Decisions. De overname moet tegen het laatste kwartaal van dit jaar rond zijn. De geconsolideerde ‘business intelligence’ markt wordt dan geleid vier ondernemingen, te weten SAS, Business Objects, Hyperion en Cognos. Intussen is het wachten op Microsoft, dat heeft aangekondigd ‘business intelligence’ functionaliteit te zullen integreren in zijn SQL Server.