Het telecombedrijf KPN wil via de rechtbank in Rotterdam de door telecomtoezichthouder Opta opgelegde verlaging van de groothandelstarieven ongedaan maken.
Opta heeft de tarieven die KPN mag doorberekenen aan andere telecombedrijven om gesprekken op zijn netwerk af te wikkelen verlaagd met 5 procent. De kosten voor gesprekken die vanuit het KPN-netwerk ontstaan gaan met 10 procent omlaag.
Alternatieve aanbieders van vaste telefonie, waaronder Tele2 en Scarlet, profiteren van deze verlaging. Opta stelt dat de verlaging van de inkooptarieven redelijk is, omdat collega-toezichthouders in andere Europese landen dezelfde lage tarieven voor interconnectie hanteren. Ook de ACT (Associatie van competitieve telecom operators), een belangenvereniging van onder andere Versatel, MCI en BT, stelt dat de tariefsverlaging redelijk is, omdat deze in lijn is met de trend in andere Europese landen.
KPN reageerde verontwaardigd op de tariefsverlaging. Het stelt in een zondag verstuurd persbericht dat Opta bepaalde netwerkkosten, die cruciaal zijn voor de betrouwbaarheid en veiligheid van het netwerk, buiten beschouwing laat. KPN voert vitale onderdelen van het netwerk dubbel uit om de continuïteit van vaste en mobiele telefonie te kunnen garanderen. Het bedrijf stelt dat het zich deze kosten niet meer kan veroorloven als de tariefsverlaging na de zomer een feit is.
KPN boekt nu 250 euro omzet uit de telefoongesprekken die het voor telecombedrijven zonder eigen netwerk afhandelt. KPN past zijn vooruitzichten voor 2003 niet aan, omdat de tariefsverlaging over dit jaar hooguit 15 miljoen euro van de omzet afhaalt. Belangrijk probleem in de door Opta opgelegde tariefsverlaging is dat de belvolumes van KPN op dit moment gelijk blijven. Dat zorgt voor een stagnering van de kostprijs, terwijl Opta juist nu een tariefsverlaging voorstelt.