Het in april dit jaar aan de investeerder Greenfield Capital Partners verkochte mobiele telefoniebedrijf O2 Nederland boekt in zijn eerste financiële kwartaal meteen al een nettowinst.
Dit zegt Ton aan de Stegge, directeur van het bedrijf, dat per 15 augustus de oude naam Telfort weer aanneemt. Zo heette het bedrijf al voordat het meeging in de naamsverandering van zijn Britse moeder MMO2. Het is nog onduidelijk hoe hoog de winst precies uitvalt over het financiële kwartaal dat liep van 1 april tot 1 juli. De accountants zijn volgens Aan de Stegge nog bezig met het opmaken van de bedrijfsbalans. Daardoor is het nog niet duidelijk hoe hoog de waardering van de licenties en andere netwerkonderdelen van het bedrijf uitvallen.
Zeker is wel dat het meerendeel van de afschrijvingen op de bezittingen met een waarde van een miljard euro op de balans van het vorige financiële jaar terechtkomen en daarmee voor rekening zijn van de oude moeder. "Wij kunnen met een schone lei beginnen. Niet slecht voor een overnamesom van 25 miljoen euro", aldus de directeur.
Het nieuwe O2 is alleen gericht op de Nederlandse markt. Het bedrijf wil de markt structureel anders benaderen dan zijn concurrenten. Zo kunnen grootzakelijke marktklanten aanbiedingen als gratis voicemail tegemoet zien. Ook wil het bij overeenkomsten met bedrijven boven de vijfhonderd mobiele telefoon bellers een vaste prijs afspreken zonder naheffing.
Om concurrerend te kunnen zijn wil het bedrijf zijn kosten verder verlagen. De marketingcampagne voor de komende naamsverandering heeft een budget van vijf miljoen euro. Concurrenten verstoken op kwartaalbasis 15 miljoen euro aan reclame schat Aan de Stegge.
Ook van een kostbare reorganisatie komt het waarschijnlijk niet. De afslanking van het bedrijf van 680 personeelsleden nu naar 550 medewerkers over twee jaar denkt Aan de Stegge via natuurlijk verloop te kunnen realiseren. Hij ziet veel medewerkers die bij O2 werkten vanwege het internationale karakter waarin het vroegere O2 Nederland opereerde vrijwillig opstappen.