Opschudding op de Business Intelligence markt: Business Objects legt de hand op concurrent Crystal Decisions. Met de overname – in hoofdzaak een aandelenruil – zou een bedrag van 820 miljoen dollar gemoeid zijn.
Met de overname van het Californische Crystal Decisions, dat forse groeicijfers kent (32 procent), aast het Frans-Amerikaanse Business Objects op een leiderspositie in de nog steeds erg beloftevollebusiness intelligence markt. De bedrijven zetten in 2002 samen een omzet van 741 miljoen dollar neer: Business Objects liet 454 miljoen dollar in de boeken schrijven, Crystal Decisions 287 miljoen dollar. Samen hebben ze 3800 mensen in dienst. Cognos, de belangrijkste rechtstreekse concurrent, boekte een omzet van 491 miljoen dollar. SAS stijgt boven het miljard dollar uit.
"Met deze deal grijpen we de kans om marktleider te worden op het vlak van Business Intelligence", zegt Benard Liautaud, ceo van Business Objects. "Samen vormen we een duidelijke keuze voor bedrijven die hun analytische tools op één enkele leverancier willen afstemmen." Crystal-ceo Jon Judge benadrukt het ‘big is beautiful’ aspect: "Op de business intelligence markt wordt de omvang van de leverancier essentieel om succes op lange termijn te garanderen."
Het bedrag van de transactie zou rond de 820 miljoen dollar schommelen. Naast een aandelenruil betaalt Business Objects 300 miljoen dollar cash aan de aandeelhouders van Crystal. De belangrijkste aandeelhouder van Crystal, het risicokapitaalfonds Silver Lake Partners, wordt ook de grootste aandeelhouder van het nieuwe fusiebedrijf en daardoor kleurt Business Objects weer iets Amerikaanser.
Beide bedrijven hopen in 2004 via een aantal synergieën 25 miljoen dollar te besparen op bedrijfskosten. Business Objects wil zowel de producten van Crystal Decisions als de naam behouden. Van het sterproduct Crystal Reports werden vorig jaar wereldwijd 14 miljoen licenties verkocht.