De Amerikaanse fabrikant van netwerkapparatuur Cisco zet zwaar in op producten voor de telecomsector. De voordelen van standaardisatie op ip-netwerken zullen ook in dit marktsegment een belangrijke troef voor de opmars van het concern vormen.
Afgezien van de opgedroogde orderstroom krijgen traditionele hofleveranciers van telecombedrijven als Alcatel, Nortel en Lucent er een nieuwe uitdaging bij als het aan de grootste leverancier van bedrijfsnetwerktechnologie Cisco ligt. Het was al langer bekend dat het concern aspiraties had om de telecommarkt te bewerken. Larry Lang, vice president van de Mobile/Wireless group bij Cisco, gaf vorige week tijdens een persconferentie op het hoofdkantoor in San Jose, Californië, voorbeelden van bestaande opdrachten waarmee Cisco de eerste bressen in de telecommarkt slaat.
Efficiënter
Zo kan AT&T 60 tot 70 procent meer mobiele telefoongesprekken over zijn Amerikaanse T1-verbindingen voeren, doordat deze op ip gestandaardiseerd zijn. Het gangbare atm-protocol (asynchronous transfer mode) voor deze verbindingen gebruikt cellen van 53 bytes, waarvan niet meer dan de helft effectief voor de overdracht van spraak gebruikt wordt. Ip-netwerken kunnen dit veel efficiënter verstouwen, doordat ip-pakketten een variabele lengte hebben.
Ook heeft een aantal telecombedrijven met Cisco-technologie het op SS7 gebaseerde sms-berichtenverkeer in ip-verbindingen opgenomen. Hierdoor zijn sms-centrales niet langer gebonden aan de bestaande datalimiet van 2 Mpbs, waardoor ze het netwerk dynamischer kunnen opbouwen. Verder zijn er concrete opdrachten om wlan-technologie (wireless) in mobiele telefonienetwerken te integreren, zodat hotspot-gebruikers de rekening voor het draadloos internettten op hun telefoonrekening terugvinden.
Het apparaat dat deze laatste functionaliteit mogelijk maakt, vormt het hart van het productaanbod voor telefoonbedrijven. Deze zogenaamde Cisco Mobile Exchange houdt in real time verschillende vormen van toegang tot het ip-netwerk bij om gebruikers te kunnen authenticeren en een rekening te kunnen sturen. Cisco werkt met verschillende leveranciers van factureringssystemen voor telecombedrijven samen om op basis van input uit deze Mobile Exchange daadwerkelijk een rekening te versturen.
Hoge verwachtingen
Naast de telecommarkt heeft Cisco nog steeds hoge verwachtingen van draadloze netwerken. Bill Rossi, de vice-president van de Wireless Networking-divisie, gaf toe dat de technologie onder andere door gebrekkige beveiliging en de economische recessie nog steeds niet gemeengoed is in het bedrijfsleven. De soho-markt (thuisgebruikers en kleinbedrijf) en organisaties in verticale marktsegmenten als politie en transportbedrijven zorgen nu voor een groei van dit bedrijfsonderdeel van 20 tot 30 procent op jaarbasis.
Rossi verwacht dat deze groei zal versnellen als laptops standaard een wifi-chip aan boord hebben. Ook moeten zakelijke dienstverleners als banken en verzekeraars, winkelketens en het onderwijs overtuigd raken van de voordelen van een draadloos bedrijfsnetwerk. Volgens hem is dat moment aangebroken als spraak over deze netwerken te voeren is en er genoeg openbare plaatsen zijn waar draadloos te internetten valt. Cisco heeft eerder dit jaar een mobiele telefoon uitgebracht die via wifi-netwerken kan bellen. < BR>