De chipmachinefabrikant Asml ziet zich genoodzaakt om 550 mensen te ontslaan, waarvan vierhonderd in Europa. De nog immer zwakke markt is hier debet aan.
"Dit jaar is de bodem van de halfgeleiderindustrie bereikt, maar het is nog onduidelijk wanneer de markt weer aantrekt. De investeringen in lithografische systemen zijn de afgelopen twee jaar gehalveerd. Ons doel is winstgevendheid, vandaar dat we ons genoodzaakt zien te herstructureren", legt ceo Doug Dunn uit.
Het concern uit Veldhoven presenteerde gisteren haar cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar. Asml rapporteerde een verlies van 64 miljoen euro, vergeleken met 82 miljoen een kwartaal eerder. Het verkocht afgelopen trimester 41 lithografische systemen, waarvan 28 nieuwe en 13 opgeknapte, met een waarde van in totaal 329 miljoen euro. Over het eerste kwartaal dit jaar werden 33 systemen verkocht met een waarde van 318 miljoen.
“De nog immer zwakke markt is hier debet aan.”
Slecht excuus, dit soort zinnen zijn debet aan de zwakke markt, en al helemaal in dit tijdperk dat geregeerd wordt door self-fulfilling prophecies. Als dit lijntje doorgetrokken wordt, en dat wordt het al een paar jaar, zal het volgende bedrijf zeggen: “omdat ASML mensen heeft ontslagen is de markt verlechterd, waardoor wij er ook aan moeten geloven”. Waar is het geld in de markt dan gebleven? Het is niet verbrand, gestolen of domweg verdwenen. Een bedrijf dat een goede, visionaire en flexibele strategie hanteert zal het geld ook uit de verborgen hoekjes van de markt weten te vissen en winst maken, want het geld van een paar jaar geleden bestaat nog steeds. Het ligt alleen op een andere of minder bereikbare plek. Er wordt nog steeds winst gemaakt in Nederland, maar een flink deel van de oorzaak van de malaise ligt in het feit dat de bedrijven met de grootste mond verkeerde keuzes maken en daardoor verliezen lijden. De media pakken dit op en vellen met deze voorbeelden een oordeel over de hele markt, en dus ook over de bedrijven die het goed doen, waarna de markt die nog niet ontslagen of failliet is de hand op de knip houdt vanwege de aangekondigde onweerstijdingen.
Ik stel voor dat de goede journalisten net als de goede bedrijven op zoek gaan naar die verborgen plekken, markten en ontwikkelingen die een positief signaal naar de samenleving brengen, misschien dat dit, mits structureel toegepast, de negatieve spiraal kan keren.
Klopt.
Althans in het zeer algemeen. Voor ASML ligt dit toch anders. Een product voor een klein aantal afnemers, dan zijn er niet echt verborgen plakjes waar geld schuil gaat… ASML als voorbeeld nemen is onbedoeld illustratief voor bovenstaande reaktie.
“Ik stel voor dat de goede journalisten net als de goede bedrijven op zoek gaan naar die verborgen plekken, markten en ontwikkelingen die een positief signaal naar de samenleving brengen, misschien dat dit, mits structureel toegepast, de negatieve spiraal kan keren.” – Arash
Misschien als u de moeite neemt om ook de rest van de berichten te bekijken, ziet u dat wij onze best doen om het nieuws zo objectief mogelijk te brengen. Jammer dat u ons er dan indirect van beticht geen goede journalisten te zijn.
Ik ben met u eens dat bedrijven elkaar gek maken met een ‘self-full-filling prophecy’, maar ik vind het te kort door de bocht om dan maar te concluderen dat ondernemingen hun tegenslagen niet aan een slechte markt kunnen wijten, omdat dat het juist in stand houdt.