KPN en Worldcom hebben het hoogste aantal grootgebruikers dat overweegt van aanbieder te wisselen. Dat concludeert de Nederlandse Vereniging van Bedrijfs Telecommunicatie Grootgebruikers in zijn jaarlijkse kwaliteitsmonitor.
Bij het nationale vaste telefoonverkeer is kostenreductie een belangrijke reden om over te stappen op een andere leverancier dan KPN. Een mogelijkheid is Ventelo, waar de waardering voor het storingvrij zijn van de verbinding ten opzichte van vorig jaar is gestegen van 6,9 naar 7,8 (op een schaal van 10). Daarnaast noemen de respondenten Versatel vaker als leverancier van uitgaand nationaal verkeer dan voorheen. Opvallend is het lage percentage wisselaars (14 procent) bij Versatel. Het percentage dat overweegt Worldcom te verlaten is dit jaar bijna verdubbeld van 25 naar 46 procent. Dit is opvallend hoog, omdat het concern juist op alle aspecten hoger scoort dan vorig jaar. Waarschijnlijk hangt het hoge aantal wisselaars samen met het continuïteitsvraagstuk van het bedrijf.
Het aantal respondenten dat KPN niet als leverancier voor internationaal uitgaand verkeerd heeft, is gestegen van 12 naar 26 procent. Ook op het terrein van vaste verbindingen lijkt het bedrijf terrein te verliezen. Vorig jaar had bijna driekwart (72 procent) van de respondenten KPN als enige aanbieder, dit jaar geldt dat voor 54 procent. Als andere leveranciers worden Worldcom, BT, Versatel, Equant en Essent genoemd.
Als internetaanbieder scoren KPN en Worldcom het hoogst. Van de KPN-klanten overweegt 19 procent van leverancier te wisselen. Hieraan is de prijs/prestatie-verhouding schuldig. Worldcom ontvangt iets hogere waarderingen dan KPN voor het storingvrij zijn van de server en de backbone. Toch geeft 38 procent van de klanten aan van isp te willen wisselen, ruim twee keer zo veel als vorig jaar (17 procent). Opvallend is dat de prestaties van leverancier Surfnet met kop en schouders boven die van KPN en Worldcom uitsteken en dat daar geen enkele wisselaar voorkomt.< BR>