Microsoft-topman Bill Gates verklaart ongewenste e-mail (spam) de oorlog in een open brief aan klanten. Hij roept op tot samenwerking tussen overheden en het bedrijfsleven om de groeiende stortvloed aan spam te stuiten.
"Ik ontvang, net als bijna iedereen, elke dag veel spam. Een groot deel daarvan belooft me te helpen met mijn schulden, of me snel rijk te maken. Het is belachelijk. Spam is zo’n groot probleem dat het veel van het goede van e-mail ongedaan dreigt te maken", aldus de topman. Ironisch genoeg uit Gates zijn ongenoegen over spam in zijn ‘executive e-mail’, die is verstuurd aan 75.000 klanten. Microsoft-woordvoerders verklaren echter dat die ontvangers door eigen aanvraag op die mailinglijst staan.
Uit de brief blijkt duidelijk dat Microsoft geen voortrekkersrol ziet voor regeringen. Gates spreekt van zelfregulering, terzijde gestaan door overheden. Dit verklaart ook de lobby die het bedrijf, samen met internetleveranciers, voert tegen een antispam-wetsvoorstel in Californië. Dat voorstel zou bedrijven verplichten toestemming van eindgebruikers te vragen alvorens ongevraagde e-mailadvertenties te mogen sturen.
Aanklagen
Haaks hierop staat de juridische actie die Microsoft onderneemt. Het heeft eerder deze maand vijftien rechtszaken aangespannen in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië tegen vermeende bulk-spammers. Deze aanklachten zijn proefzaken om de wetgeving te toetsen en indien mogelijk jurisprudentie te scheppen.
De overlast door spam bedreigt namelijk ook online-diensten zoals Microsofts Hotmail. Dergelijke maildiensten zijn voor veel gebruikers in toenemende mate een handicap vanwege de grote hoeveelheden spam die de gratis mailboxen bevuilen. De betrokken dienstverleners bieden wel filtermogelijkheden, maar die zijn lang niet altijd afdoende. Een deel van het probleem is te herleiden tot de dienstverleners zelf: Microsoft kwam vorig jaar al in het nieuws door een plotselinge licentiewijziging voor Hotmail-gebruikers waarmee die de verkoop van hun gegevens toestonden, tenzij ze die ‘optie’ expliciet – en in veel gevallen opnieuw — uitschakelden.
Gates vertelt nu dat onderzoekers van zijn bedrijf werken aan technologische oplossingen, waaronder intelligente, zich zelf aanpassende filters voor mailboxen. "Het is uiteindelijk toch aan de eindgebruiker om te beslissen waar de grens ligt. Een intelligent filter kan echter leren van de persoonlijke voorkeuren van een gebruiker om zo een antispam-immuunsysteem te creëren."
Inmiddels is er al kritiek geuit op Microsofts ogenschijnlijke focus op pc’s en eindgebruikers. Spam zou juist op serverniveau al geëlimineerd moeten worden. De Windows-leverancier heeft in zijn aanstaande Exchange Server 2003 wel functionaliteit opgenomen waarmee die berichtenserver spamfilters van andere softwareleverancier als plugin kan gebruiken.< BR>
Microsofts ‘executive e-mail’: http://www.microsoft.com/mscorp/execmail/