Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wordt het nog wat met die microbetalingen? Is de hotspot een zwart gat? Nieuw offensief van Tulip in de VS?
Wordt het nog wat met die microbetalingen?
… misschien ooit, via de mobiele telefoon. In 1997 kwam wijlen Digital met een uitgewerkt plan voor online ‘microbetalingen’. Maar dit ‘millicent’ eindigde evenals andere voorstellen – zoals cyberbucks en digicash – op het internetkerkhof. De tijd was er niet naar. In de anarchistische en versnipperde dotcom-sector was geen momentum te creëren. Bovendien was geld verdienen toen wel het minste probleem. Achteraf kunnen informatieleveranciers zich wel voor hun hoofd slaan dat ze collectief in de fuik van de gratis ‘content’ zijn gelopen.
De herkansing is er nu met mobiel internet. Dat is wel een overzichtelijke sector waarin een paar poorthouders, de telco’s, de toegang controleren. Bovendien hebben die de technologie, de ervaring en de statuur om als centrale kassier op te treden. Nieuws, verkeersinformatie, beltonen, mp3-bestanden, wat kan er allemaal niet via slimme mobiele telefoons worden opgehaald en afgerekend?
Daarnaast wordt de mobiele telefoon al jaren als betaalterminal geplugd. Maar behalve wat lokale initiatieven met parkeermeters en seks-sites schiet dat niet erg op. Het is de bekende vicieuze cirkel: de initiatieven zijn te kleinschalig om grote afnemers te interesseren, en bij gebrek aan aanbod stromen er geen gebruikers toe. Zo’n patstelling kan alleen worden doorbroken als de mobiele aanbieders de handen ineen slaan en de betalingssystematiek internationaal standaardiseren. Met Simpay, vorige week opgericht door Orange, Telefónica Moviles, T-Mobile en Vodafone (nee, niet de KPN), lijkt een belangrijke stap gezet. Ik zeg met nadruk ‘lijkt’, want dit is niet het eerste monsterverbond. Ruim een jaar geleden zetten de it-grootmachtenSun, HP, Oracle, Lucent en Siemens de schouders onder Pay Circle. Dat moest ‘een nieuwe standaard voor kleine elektronische betalingen’ opleveren. Nooit meer wat van vernomen. ‘Micropayments’ – het blijft een stugge materie.
Is de hotspot een zwart gat?
… voor exploitanten wel. KPN kocht anderhalve maand terug voor 1,5 miljoen euro een controlerend belang in Hubhop, exploitant van publieke wfi-hotspots. Maar heeft KPN wel een abonnement op de diensten van Forrester, Gartner en IDC? Deze marktvorsers beweren collectief dat er met de exploitatie van draadloze netwerken geen droog brood valt te verdienen. Ze voorzien te weinig gebruik om de exploitatiekosten terug te verdienen. Aan de aanschaf van notebooks en handpalmcomputers met wifi ligt het niet. Maar al die miljoenen wifi-bezitters zullen niet vaak gebruik maken van een publiek wlan. Forrester schat dat 24 procent de wifi-voorziening nooit zal gebruiken en 54 procent (bijna) uitsluitend in de eigen bedrijfsomgeving. De rest zal zeer incidenteel op een publiek wlan willen inloggen. En tja, daar kan de pijp niet van roken.
Nieuw offensief van Tulip in de VS?
…ja, in de rechtszaal. Tulip Computers meldde kort geleden flinke verliezen over 2002, net als over alle voorgaande jaren die ik me kan herinneren. Wie blijft daar geld in pompen? Dat het Brabantse bedrijf altijd nog bestaat is een wonder. Het moet ermee te maken hebben, dat ze bij elk tegenvallend resultaat zo’n goed verhaal hebben. In 2002 zat het economisch tij tegen, terwijl het bedrijf in 2001 door ‘logistieke problemen" drie miljoen euro aan opdrachten niet kon uitvoeren. Er zitten altijd sprankelende lichtpunten in de sombere jaarverslagen. Eerder werd hoop geput uit de beëindiging van een mislukt avontuur in de VS, de kans op een grote Aziatische partner, de nieuwe fabriek die efficiënter produceren mogelijk maakte, de herpositionering op de zakelijke markt, het afstoten van onrendabele buitenlandse vestigingen, enzovoort. Sinds 2001 wordt aandeelhouders een nieuwe worst voor de neus gehangen: een miljardenclaim tegen Dell. Het Texaanse computerbedrijf zou vanaf 1997 een door Tulip gepatenteerd AT-moederbordontwerp hebben gebruikt. Tulip heeft zich wel eens laten ontvallen een schadeloosstelling van 7 miljard dollar niet onredelijk te vinden. Deze week dient de zaak dan in de Amerikaanse staat Delaware. Eindelijk trekt het Nederlandse computermerk de aandacht van de Amerikaanse pers. ‘Based in Amersfoort’, dat wel.< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.