HP laat de naam Compaq zachtjes vallen. Ten tijde van de overname besloot de koper beide merknamen te blijven hanteren, vooral vanwege de bekendheid van Compaq op de pc-markt – laptops, desktops en servers. Nu komt daar langzaam een einde aan.
Een jaar na de overname doet HP het Compaq-merk in de zakelijke markt de deur uit. Onder één vlag zouden de producten beter te verkopen zijn aan gebruikers in het bedrijfsleven. In eerste instantie blijft de naam Compaq nog wel bestaan als typering van producten of productreeksen, maar dan achter de overkoepelende HP-naam. Dit is al het geval bij het nieuwe NC4000-model laptop met de energiezuinige Pentium M-processor, die Intel gebruikt in zijn Centrino-mobiliteitspakket.
"Op termijn zullen al onze bedrijfsproducten HP heten", zegt vice-president Alex Gruzen, algemeen directeur van de divisie voor laptops en handcomputers. Hij stelt dat dit het werk van de verkoopstaf vereenvoudigt.
De omschakeling volgt op eerdere stappen. Zo schrapte HP in maart al Compaqs Evo-productnaam voor notebooks en desktops voor bedrijfsgebruikers. Woordvoerders verklaarden onlangs al dat de naam van de overgenomen concurrent als modelnaam gebruikt zou gaan worden.
Consumentenmarkt
Eerder wilde HP juist gebruik maken van Compaqs reputatie in de bedrijfsmarkt. Dit betrof met name de markten voor notebooks, desktop-pc’s en relatief lichte servers met Intel-processoren. Ook handcomputers en nieuwe productvormen zoals tablet-pc’s dragen de naam Compaq. Volgens topman Gruzen verkoopt HP drie keer zo veel notebooks van het gekochte merk dan van het eigen. Toch gaat het bedrijf gestaag over naar een merkenstrategie gebaseerd op de HP-naam.
De strategie voor de consumentenmarkt is opvallend genoeg precies tegenovergesteld. Daar wil de computerproducent de twee merknamen juist zo lang mogelijk handhaven. "Aan de consumentenkant is het nog steeds Presario. Dat zullen we nooit opgeven", aldus vice-president Gruzen. Om de resulterende verwarring bij eindgebruikers en belangenverstrengeling bij wederverkopers te verminderen, hanteert HP in de Verenigde Staten een wekelijks wisselschema voor de promoties van zijn twee merknamen.< BR>