Somber is algemeen directeur Ton Ketelaars van onderzoeksbureau Heliview over de vooruitzichten voor de Nederlandse ict-sector. Hij voorziet alleen een opleving als ict-bedrijven daadwerkelijk het primaire bedrijfsproces kunnen verbeteren. Daarvoor moet de sector wel anders te werk gaan.
Ketelaars drukte zijn toehoorders op het seminar ‘Mobiele oplossingen, doe meer met minder’ op het hart beter te luisteren naar bedrijven. "De investeringen liggen stil, omdat de kennis over productiviteitsverbetering en procesoptimalisatie in de ict-sector te laag is. De sector moet leren ondernemingen op te zoeken en hun vragen hoe hun technologische vernieuwingen kunnen bijdragen aan realisatie van dit doel."
Mobiele datacommunicatie staat naast integratie van partnerbedrijven in de eigen ict-systemen en het opzetten en verbeteren van elektronisch zakendoen wel op de agenda van het bedrijfsleven, maar alleen als de investeringen besparingen of andere concrete resultaten oplevert. Als directies van ondernemingen te overtuigen zijn van de bijdrage die deze nieuwe technologie aan de onderneming kan leveren zal het tij voor de ict-sector keren, voorspelt Ketelaars.
Besparingspotentieel
Belangrijke worst die ict-bedrijven hun klanten dan ook kunnen voorhouden is het besparingspotentieel dat met ict-investeringen te realiseren zou zijn. Directeur van Pink Roccades Wise-onderdeel Frans Rientjes liet zien hoe bij Vitens, een fusiecombinatie van een aantal waterleidingbedrijven uit Friesland, Drente en Overijssel, de invoering van draadloze toegang tot bedrijfsinformatie door monteurs tot besparingen in de organisatie hebben geleid. Toegang tot kaarten van de locatie en de installaties zorgt voor meer efficiëntie, waardoor het bedrijf de exploitatiekosten met 23 procent heeft weten te reduceren.
Dat de praktijk toch wat weerbarstiger is dan dit showmodel bleek uit de discussiesessie die halverwege het seminar was ingelast. Alle aanwezigen discussieerden in kleine groepjes of en zo ja hoe mobiele oplossingen tot bedrijfsbesparingen of andere verbeteringen in de organisatie kunnen leiden. Een medewerker van Stadsbeheer Amsterdam relativeerde het belang dat de sprekers op aantoonbare besparingen van investeringen legden. Bij de organisatie waar zij werkte zijn de besparingen op een nieuw Citrix-systeem bijna onmiddellijk weer weggevloeid, omdat er diverse uitzonderingen op de nieuwe standaard bleven bestaan, elk met hun eigen prijskaartje. Organisaties komen in de praktijk blijkbaar maar moeilijk toe aan het consequent invoeren en meten van ict-innovaties. < BR>