Sun Microsystems brengt haar Java-software als merk op de markt. Dit meldt persbureau Reuters vanaf de JavaOne conferentie in Amerika.
We werken nu acht jaar aan de ontwikkeling en bescherming van dit merk en nu is het tijd om in de aanval te gaan, vertelde Scott McNealy, ceo van Sun, de tienduizend programmeurs die momenteel in San Francisco bijeen zijn op Suns jaarlijkse JavaOne conferentie.
Sun lanceerde Java in 1995 als een programmeertaal die gebruikt wordt om softwareapplicaties te schrijven die op een grote diversiteit aan computers, elektronische apparatuur en besturingssystemen kan draaien. In de acht jaar die volgden is Java volwassen geworden en inmiddels wordt het gebruikt door een gemeenschap van drie miljoen softwareontwikkelaars. Java wordt een consumentenmerk, aldus McNealy. Ik werd er lang van beschuldigd dat ik van Java een hype maakte, maar als ik terugkijk op de afgelopen acht jaar denk ik dat we er nog te weinig over geroepen hebben.
Zowel Dell als HP hebben inmiddels bekendgemaakt dat zij Java-software op hun nieuwste modellen zullen meeleveren. Tot voor kort werden de meeste pcs geleverd met Microsofts versie van Java Virtual Machine, software die nodig is om Java-applicaties te kunnen draaien. Sun heeft verder allianties met leveranciers van mobiele telefoons en met Intel bekendgemaakt die moeten leiden tot een snellere certificering en betere prestaties van Java-applicaties op mobiele apparatuur die Intels X-scale processoren bevat.