Door de koppeling van programmeerbare apparaten aan (inter)netwerken en toepassing van rfid of smartcards, verwacht IBM een nieuwe integratie van bedrijfsprocessen. Ook voor de consument komen er nieuwe mogelijkheden.
Met de naam ‘e-Business to Smart Machines’omschrijft IBM de integratie in bedrijfsprocessen van apparaten die met een netwerkverbinding informatie verschaffen en ontvangen. Zo zijn de meetinstrumenten waarmee Chevron het transport van olieproducten door pijpleidingen registreert, draadloos gekoppeld aan een factureringssysteem. De Metro-supermarkt gebruikt rfid-tags (‘radio frequency identification’) en een netwerk van rfid-lezers om goederen te volgen vanaf het distributiecentrum tot het moment dat de klant betaalt. Het systeem automatiseert ook diefstalpreventie en voorraadbeheer.
IBM gaf in het researchlaboratorium in Zürich uitleg over zijn activiteiten op dit gebied, dat wordt opgedeeld in: industrieel, voertuigen, thuisgebruik en kaarten, allen met het voorvoegsel ‘smart’.
De onderliggende technologieën zijn niet nieuw, zo benadrukt het bedrijf. Het zijn vooral de laaggeprijsde elektronische componenten, de alomtegenwoordigheid van internet en de lagere kosten van pakketgestuurde (draadloze) netwerken, waardoor ‘smartmachine’-applicaties nu mogelijk worden. IBM richt zich hierbij zowel op integratie met middleware als op toepassing in ‘eind-tot-eind’-oplossingen.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 13 juni 2003.