Bij it-bedrijven is veel technische intelligentie aanwezig, maar ontbreekt het aan ‘street-smartness’. Dat wil zeggen dat mensen minder goed complexe situaties naar hun hand kunnen zetten en daar hun voordeel uit kunnen halen.
Dit zegt Willem Verbeke, professor in sales- en accountmanagement aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. "Ondernemingen zijn complexe sociale omgevingen waarbij het van belang is dat mensen in staat zijn via een geheel van strategieën en gedragingen hun doelen te verwezenlijken." Verbeke deed onderzoek naar verschillende soorten intelligentie.
Volgens Verbeke is juist in de ict-sector goed te zien wat er kan gebeuren als bedrijven te weinig mensen in dienst hebben die beschikken over ‘street-smartness’. "In deze sector werken veel intelligente ingenieurs. Bij een groeiende economie is dat niet zo’n probleem, dan zijn er genoeg klanten. Maar in een neergaande economie red je het niet met alleen een hoog IQ. Dan heb je ‘street-smartness’ nodig."
"Mensen die enorm intelligent zijn, zijn waarschijnlijk ook niet de meest succesvolle mensen in het bedrijfsleven. Er komt meer bij kijken dan alleen verstand, mensen zijn pas succesvol als ze zich die straatwijsheid eigen maken."
‘Street-smartness’ is voor een deel wel aan te leren, maar van anderen afkijken werkt nog altijd het beste", aldus Verbeke.